Hogere omzet detailhandel in juli

In juli heeft de detailhandel  0,9% meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt CBS. De verkopen (volume) groeiden met 1,1%. Zowel de winkels in food- als non-foodartikelen behaalden in juli meer omzet. Verder is online flink meer omzet behaald. Gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen valt de omzetgroei in juli iets hoger uit.Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juli 1,0% meer omzet dan een jaar eerder. De verkopen lagen op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar eerder, de prijzen van de boodschappen waren ruim 1% hoger. De omzet van de speciaalzaken groeide met 3,1%, de supermarkten zetten 0,6% meer om

De winkels in non-foodartikelen behaalden in juli 0,8% meer omzet dan vorig jaar. De verkopen groeiden licht (0,3%), ook de prijzen waren iets hoger (0,6 %). Vooral de winkels in bovenkleding realiseerden meer omzet, bijna 8%. Ook bij de doe-het-zelfzaken hield de omzetgroei van eerdere maanden aan. In juli behaalden deze winkels ruim 5 % meer omzet.De winkels in woninginrichting en drogisterijen zetten ongeveer evenveel om als een jaar eerder. In juni groeide de omzet in deze laatstgenoemde branches nog met respectievelijk 9,5 en 4,5 %. Winkels in consumentenelektronica kampten met een omzetverlies van 4%.De omzet die de detailhandel via het internet behaalde was in juli 16% hoger dan een jaar eerder. De omzet van de multi-channelers, winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, groeide met 13 procent. De webwinkels behaalden 19 procent meer omzet dan in juli 2015. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet.