Consumentenbond: Kloof tussen autopremie en schadelast groeit; Verbond spreekt van ‘een verkeerd beeld’

De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Hoewel de schadelast van verzekeraars de afgelopen jaren daalde, verhoogden verzekeraars toch hun premies. De Consumentenbond heeft het Verbond van Verzekeraars om opheldering gevraagd. 

De schadelast daalde volgens de consumentenorganisatie van €3077 miljoen in 2016 naar €2917 miljoen in 2020 (-5%), Tegelijkertijd stegen de premie-inkomsten in dezelfde periode van €3902 miljoen naar €4692 miljoen (+17%). Zelfs na een coronajaar waarin beduidend minder schade werd gereden, verhogen de meeste verzekeraars in het eerste kwartaal van dit jaar opnieuw hun premies. De kloof tussen oplopende premies en teruglopende schades steeg van 1,4 miljard euro in 2019 naar 1,8 miljard euro in 2020.

Scheefgroei

De Consumentenbond bekeek de totale premies voor autoschadeverzekeringen en de schadelast voor de verzekeraars vanaf 2017 tot nu.

Jaartal Premie Jaartal Schadelast
2017 +3% 2017 – 3%
2018 +27% 2018 +1%
2019 +5% 2019 +4%
2020 +3% 2020 -7%
2021 +9% 2021 -17%

 

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het lijkt erop dat de verzekeraars onnodig veel geld oppotten. En als dat zo is, dan vinden wij dat die verzekeraars de teveel ontvangen premies moeten terugbetalen aan hun klanten. En anders moeten ze een flinke premiedaling in 2022 doorvoeren.’

Uitspraken Consumentenbond over premies autoverzekeringen geven verkeerd beeld

De Consumentenbond heeft een nieuwsbericht gepubliceerd waarin ze de schadelasten en de premie-inkomsten van autoverzekeraars heeft vergeleken. De belangrijkste conclusie die de Consumentenbond trekt, is dat de verzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond deelt deze conclusie niet.

Kloof tussen premie en schade?

De Consumentenbond heeft in het onderzoek cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) over het eerste kwartaal van 2021 gebruikt en spreekt onder meer van ‘een kloof tussen premie-inkomsten en schadecijfers die steeds groter wordt’.


Volgens de Consumentenbond bedraagt de (gemiddelde) premiestijging voor het eerste kwartaal van dit jaar (ten opzichte van 2020) negen procent, terwijl de schadelasten (ook weer gemiddeld en ten opzichte van 2020) zeventien procent lager zijn. De bond benoemt ook ‘het grote verschil tussen premie-inkomsten en schadelast in euro’s’, oplopend tot 1,8 miljard in 2020. Dat is echter geen winst zoals de Consumentenbond lijkt te suggereren, maar wordt voor een belangrijk deel gebruikt voor kosten van de verzekeraar.

Kalenderjaar

Het is bovendien te kort door de bocht om de cijfers over één kwartaal tegenover elkaar te zetten. Verzekeraars moeten vooraf rekening houden met risico’s die zich over een heel kalenderjaar kunnen voordoen. En natuurlijk kan de schadelast in het eerste kwartaal meevallen, maar we hoeven maar naar de watersnood in Limburg te kijken om te zien dat het tweede kwartaal een heel ander schadebeeld zal laten zien. 

Rode cijfers

Ook maakt de Consumentenbond een vergelijking tussen de premies en schadelasten vanaf 2017 tot en met 2020. In die berekeningen is de Consumentenbond echter vergeten om mee te wegen dat de premies van de autoverzekeringen in ons land jarenlang veel te laag zijn geweest, De Nederlandsche Bank concludeerde dit in 2016 al, de bond schreef daarover op de eigen website. Verzekeraars hebben tot vorig jaar rode cijfers geschreven, omdat de premies – vanwege de moordende concurrentie in de markt van autoverzekeringen – veel te laag waren.

Verliezen aanpakken

We doen voor een goed begrip even een klein stapje terug in de tijd. In maart 2016 heeft DNB de Nederlandse autoverzekeraars dringend opgeroepen om de verliezen op autoverzekeringen aan te pakken. De Consumentenbond schreef toen letterlijk dat consumenten rekening moesten houden met hogere verzekeringspremies.


De bond gaf als verklaring dat ‘verzekeraars tot 2014 de verliezen op de WA-dekking nog konden compenseren met de winstopbrengsten op de cascoverzekeringen. In 2014 is dat de meeste verzekeraars niet meer gelukt. Wanneer verzekeraars meer schade uit moeten keren dan ze aan premie binnenkrijgen, kunnen verzekeraars in de problemen komen. Toezichthouder DNB is daarom van mening dat verzekeraars in moeten grijpen om uit de risicozone te komen.’

Combined Ratio

In ons Financieel Jaarverslag 2020 dat vorige maand is verschenen, is deze ontwikkeling tot 2020 goed weergegeven in de zogenoemde Combined Ratio. Kort samengevat geeft deze Combined Ratio de verhouding tussen kosten en opbrengsten weer.


Uit de figuur blijkt dat deze Combined Ratio in 2020, voor het eerst sinds jaren, onder de 100 is uitgekomen. Dat betekent dat pas in 2020 de schadelast en de kosten lager zijn dan de ontvangen premies. Daaruit blijkt dus ook dat er geenszins sprake kan zijn van een jarenlang oplopend positief resultaat waar de Consumentenbond op doelt, maar eerder van het inlopen op tekorten.cijfers

Premieteruggave

Zijn wij het met de Consumentenbond dan helemaal oneens? Nee, op één punt kunnen we elkaar goed vinden. De Consumentenbond benadrukte in een brief dat ‘onnodige inkomsten wat de bond betreft aan verzekerden moeten worden geretourneerd’. Verzekeraars vragen niet meer premie dan nodig voor een gezonde bedrijfsvoering. Wij zijn er van overtuigd dat iedere verzekeraar, in een markt met ongeveer veertig concurrenten, een zo scherp mogelijke premie aanbiedt aan zijn klanten.