Aon breidt cyberteam uit: Impact van cyberrisico’s wordt nog altijd onderschat

Sjaak-Schouteren-03

Aon Risk Solutions versterkt zijn ‘digitale’ kennis en ervaring met de uitbreiding van het team met cyberspecialisten. Het Cyberteam bestaat nu uit 15 medewerkers die zich toeleggen op de dienstverlening van Aon op het gebied van cyberrisico’s.  Het  e team bestaat onder meer uit consultants, brokers, claim handlers, accountmanagers en business developers. “De uitbreiding is een antwoord op de snel groeiende vraag in de markt om advies op dit gebied”, aldus Aon, dat bedrijven en organisaties actief wijst op de impact van cyberrisico’s op hun bedrijfsvoering. “Die risico’s nemen steeds verder toe. Zo is sinds 1 januari 2016 de meldplicht datalekken van kracht, waardoor organisaties geconfronteerd kunnen worden met hoge boetes als zij onjuist omgaan met persoonsgegevens. Ook de Europese Privacy Verordening en de toenemende afhankelijk van technologie in het algemeen zorgen ervoor dat de impact van cyberrisico’s steeds groter wordt.

Risico’s worden nog altijd onderschat
In de uitbreiding van het cyberteam ziet Aon de bevestiging dat die boodschap in de markt is geland. “Het is goed om te zien dat het thema steeds meer op de agenda komt bij organisaties,” zegt Sjaak Schouteren, die als Manager Cyber Risk Solutions de leiding heeft over het uitgebreide team. Toch onderschatten organisaties nog altijd de impact die cyberrisico’s hebben op de bedrijfsvoering. “Vaak gaat men er ten onrechte vanuit dat de aansprakelijkheidsverzekering de risico’s voldoende dekt, terwijl de standaard polissen veel uitsluitingen bevatten.”

Schouteren stelt dat ‘cyber’ al lang niet meer gezien kan worden als een ICT-aangelegenheid. “Een cyberincident raakt de reputatie en de continuïteit van een organisatie. Het risico hoort dan ook thuis op de strategische agenda van de board.”
Marc van Nuland, CEO van Aon Risk Solutions, is verheugd met de versterking van het cyberteam. “Door de gebundelde krachten van dit team, zijn wij in staat onze klanten nog beter van dienst te zijn en te voldoen aan de toenemende vraag.”