Achmea in eerste helft 2018: Hogere omzet, maar lager operationeel en netto-resultaat door januaristormem

 

 “Achmea is goed op weg met de realisatie van haar ambities tot 2020. Om onze klanten steeds beter van dienst te zijn investeren we volop in innovatie en ontwikkelen we ons verder tot een toonaangevende financiële dienstverlener, die ook in de toekomst relevant is voor haar klanten en de samenleving.” Dat stelt Willem van Duin, voorzitter Raad van Bestuur, in een toelichting op de halfjaarcijfers.

De bruto-premieomzet liep op van 16,95 miljard euro naar 17,49 miljard euro, een groei met 3%, en de netto-omzet met 1% van 1,08 miljard euro naar 1,11 miljard euro. Het operationeel resultaat liep terug van 223 miljoen euro naar 192 miljoen euro en het nettoresultaat (winst) van 171 miljoen euro naar 133 miljoen euro. De omzet uit sche& inkomensverzekeirngen bleef met 2,36 miljard vrijwel gelijk aan die in de eerste helft van 2017. Het operationeel resultaat daarentegen bleef met 4 miljoen eruo verder achter bij de 105 miljoen euro een jaar eerder.

Duin: “De resultaten over de eerste helft van dit jaar zijn sterk beïnvloed door de schadelast als gevolg van de twee zware stormen die in januari over ons land trokken: totaal 116 miljoen euro. Zonder de stormschade steeg het onderliggende resultaat ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. De stomen ze veroorzaakten veel leed en schade bij onze klanten, die wij in deze situatie goed hebben kunnen bijstaan. Ons resultaat verbeterde door een hogere premieomzet, verdere kostenbesparingen en hogere beleggingsopbrengsten. Onze solvabiliteit is stevig en verder toegenomen tot 191%. De gecombineerde ratio bij onze schade- en inkomensactiviteiten kwam uit op 97,9%.

Hij vervolgt: Ondanks de goede voortgang over het eerste halfjaar, blijft scherpe focus op de realisatie van onze ambities en verdere verhoging van ons resultaat van belang. Verzekeren is immers inherent verbonden aan het omgaan met onzekerheden. Een recent voorbeeld hiervan is de omvangrijke last vanuit de januari stormen. Wij zijn daar goed op voorbereid en gaan door met de uitvoering van onze strategie richting 2020 waardoor we ook in de toekomst voldoende ruimte zullen creëren om te investeren in een steeds betere dienstverlening aan onze klanten. Een continue focus op reductie van kosten is daarbij van groot belang. Wij verwachten dat onze plannen zo leiden tot een verdere verhoging van ons resultaat.”

Ook de internationale activiteiten laten ten opzichte van dezelfde periode in 2017 een verbetering van het operationeel resultaat zien. ‘Alle markten waar Achmea internationaal actief is hebben aan het hogere resultaat bijgedragen. Met het opstarten van onze online dienstverlening in Canada in de schadeverzekeringsmarkt en het afronden van de verkoop van de Ierse levensverzekeraar Friends First hebben wij verdere invulling gegeven aan onze internationale strategie die rust op onze kernkwaliteiten: schade en zorg via digitale en bancaire distributie”, aldus Duin.

Foto Achmea