Achmea boekt in 2021 een sterk operationeel resultaat van €585 miljoen

Achmea heeft in 2021 een sterk operationeel resultaat geboekt van € 585 miljoen. Het resultaat niet-Zorg activiteiten is gestegen door autonome groei in binnen- en buitenland en het resultaat  Zorg is beïnvloed door inzet van €392 miljoen vanuit reserves om premiestijging te beperken. De verzekeraar meldt daarnaast  dat zij haar marktleiderschap  in Zorg en haar marktpositie Schade & Inkomen en vermogensbeheer verstevigd. De Solvabiliteit robuust en gestegen tot 214%, ook na reservering voor premiestelling 2022. 

Bianca Tetteroo, voorzitter Raad van Bestuur: “Ondanks de energietransitie zullen we ook in de toekomst vaker te maken krijgen met extremere weersverschijnselen, zoals de opeenvolgende stormen die Nederland in februari 2022 troffen en de overstromingen in Limburg afgelopen zomer.. Wij vinden dat alle Nederlanders zich goed moeten kunnen verzekeren voor overstromingsrisico vanuit de grote rivieren, de zee en de grote binnenwateren. Als Achmea en via het verbond van Verzekeraars zoeken we samen met de overheid naar een geschikte oplossing voor dit overstromingsrisico. Het is van belang dat er wordt gezocht naar een solidaire verzekeringsoplossing, waarbij het risico tegen een redelijke premie verzekerbaar wordt in gebieden met een relatief hoog overstromingsrisico.”  
 

Sterke financiële prestatie in 2021 

Volgens haar heeft Achmea  in 2021 een sterk financieel resultaat gerealiseerd bij een groeiend aantal nieuwe klanten, stabiele inkomsten en toename van het beheerd vermogen. Het resultaat van de niet-Zorg activiteiten steeg tot €575 miljoen (vorig jaar: €395 miljoen) door autonome groei en hogere beleggingsopbrengsten. “ We versterkten ons marktleiderschap in Zorg en verstevigden onze marktpositie in Schade & Inkomen en Vermogensbeheer, waar het beheerd vermogen (AuM) verder steeg tot €247 miljard. Het totale resultaat van onze Zorg activiteiten is met €10 miljoen licht positief, ondanks de inzet van €392 miljoen aan reserves om de premiestijging te beperken. Het aantal zorgklanten steeg mede hierdoor met ongeveer 300.000 naar 5,1 miljoen in 2022.

Bij onze niet-Zorg activiteiten steeg met name het resultaat bij Pensioen & Leven sterk, gesteund door goede beleggingsresultaten.” Bij Schade & Inkomen bleef het resultaat stabiel sterk, ondanks hogere schades voor calamiteiten en reserveringen voor letselschades uit eerdere jaren mede door de lagere rente. Internationaal steeg het resultaat onder meer door sterke groei in aantallen klanten, premiegroei (14%) en verbetering van de resultaten in Griekenland en Slowakije. Het resultaat bij Oudedagsvoorzieningen is beïnvloed door voortdurende investeringen in digitalisering, verbeterde klantbediening, groei en efficiency, terwijl de groei van het aantal klanten en de omzet stevig doorzet. De solvabiliteit van de groep nam toe tot 214% en de Free Capital Generation steeg naar €740 miljoen mede gedreven door de gunstige ontwikkeling van de financiële markten.“, aldus Tetteroo, die verder tevrede nz ei te zijn over de hogere klanttevredenheid: Zo is bijvoorbeeld de NPS van Centraal Beheer Schade gestegen van +23 naar +28. 

Foto Achmea