Voorwoord hoofdredacteur Jan van Stigt Thans: ‘Het nieuwe normaal’ is niét normaal!

Dit jaar kan weleens uitgroeien tot ‘het jaar van het personeel’. De ‘war for talent’ lijkt op grote schaal uitgebroken te zijn’, zo luidde twee maanden geleden de eerste zin in mijn voorwoord in het eerste magazine van 2020. We weten inmiddels beter.

De gehele wereld staat al weken in het teken van een zesletterwoord – Corona – dat op niet eerder vertoonde wijze middels een ‘intellectuele lockdown’ ons sociale en werkend leven compleet op zijn kop heeft gezet. Om de kans op het gevaarlijke virus zoveel mogelijk te reduceren werken we waar mogelijk thuis, zien we collega’s en klanten hoofdzakelijk via ‘beeldbellen’ en houden we ons daarbuiten zoveel mogelijk aan de regels die de ‘1,5 metersamenleving‘ van ons vraagt.

Uit de verhalen die ik hoor slaan ‘we’ ons daar tot nu toe redelijk doorheen en gaan de werkzaamheden doorgaans door als voorheen. Andere bedrijfstakken lijken het (veel) moeilijker te hebben. Thuiswerken lijkt beter te werken dan menigeen had gedacht, ook al hebben mensen met (jonge) kinderen het door hun extra ‘leraar-en oppas’-taak’ wat lastiger dan anderen.

Bijzonder is te zien hoe creatief en innovatief oplossingen worden gevonden om het werk zo goed en kwaad als het kan door te laten gaan. ‘Onder druk wordt alles vloeibaar’, zoals één van de 13 geïnterviewde brancheprofessionals het in deze – extra dikke – ‘Corona’-uitgave treffend verwoordt. Wat daarin als rode draad echter vooral naar boven komt is dat een ieder, ondanks alle technologische alternatieven, vooral het persoonlijk contact met collega’s en klanten mist en hunkert naar de werkwijze vóór Corona.

Een tijdje houden we dit wel vol, maar kunt u ‘onze’ branche, people’s business bij uitstek, permanent voorstellen in een ‘1,5 meter-samenleving? Een branche zonder nagenoeg fysiek contact, ‘Rendez Vous d’Expertise, het NARIM-Congres, het Assurantie Hockey Toernooi, het VNAB-marktdiner. En met louter webinars als PE- en kennissessies? Ik niet! ‘Het nieuwe normaal’ is niét normaal, het is abnormaal. Blijf gezond!

Kijk hier voor het gehele magazine:
https://www.riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2020/04/RB2_2020.pdf