Spoortunnel Schiphol wordt voorzien van nieuwe brandmeldinstallatie

SPIE, de onafhankelijke Europese leider in multitechnische diensten op het gebied van energie en communicatie, krijgt 52 uur de tijd om vier kilometer kabel te trekken in de Shipholspoortunnel boven de perrons. Het ‘hittelint’, de brandbestendige kabel met brandmeldfunctie, moet de nieuwe brandmeldinstallatie gaan voeden.  

Volgens het Bouwbesluit 2012 moet het perrongebied van Station Schiphol Airport voorzien zijn van gedeeltelijke bewaking. Dit station is, met uitzondering van de technische ruimten, nu alleen nog maar voorzien van handbrandmelders. Om te voldoen aan de eis van gedeeltelijke bewaking dient automatische brandmelding in het perrongebied te worden toegevoegd.

De huidige best practice oplossing bleek lineaire hitte detectie (LHD), ook wel ‘hittelint’ genoemd. In deze oplossing wordt door middel van een aan het dak van de tunnel aangebrachte glasvezelkabel en uitleesunits, automatische thermische branddetectie in het station gerealiseerd. SPIE gaat dit hittelint en de benodigde aanpassingen in de brandmeldcentrale, inclusief extra sturingen op de brandmeldpanelen, in de bestaande brandmeldinstallatie integreren.  

Ron van Ginkel begeleidde als accountmanager van SPIEdeze tender: “De uitdaging ligt ‘m hier in het korte tijdsbestek dat we toegang hebben tot de tunnel. We zullen alle 52 uur goed moeten benutten!”     Station Schiphol Airport ligt in de aankomsthal/Plaza van de luchthaven Schiphol. De perrons, drie eilandperrons met in totaal zes sporen, bevinden zich hieronder in een verbreed gedeelte van de Schipholspoortunnel. De Schipholspoortunnel bestaat uit twee tunnelbuizen, met elk twee sporen, en vormt een ondergrondse verbinding, ter plaatse van de luchthaven, tussen Amsterdam en Hoofddorp.

Foto Spie