SIRE komt met campagne om dood bespreekbaar te maken

‘ De dood. Praat erover, niet eroverheen’. Dat is de slogan van de nieuwe SIRE-campagne met als doel de dood bespreekbaar te maken.  “ De dood is een onderdeel van ons leven. Toch praat ruim 1 op de 3 mensen nooit over de dood. Terwijl het juist waardevol is om samen bij de dood stil te staan, erover te praten en elkaar erbij te helpen. Het gesprek aangaan verbindt en verrijkt, geeft rust, helpt bij rouw en verbetert de kwaliteit van ons leven.”, aldus SIRE in een toelichting.

“ Het lijkt alsof we de dood steeds meer buiten ons leven plaatsen. We praten er liever niet over of relativeren het verdriet. ‘Het leven gaat door’, zeggen we dan. Maar hoe ga je om met de dood als je omgeving eraan voorbijgaat? En hoe voltooid is een leven vol onvoltooide gesprekken?Praten over de dood maakt leven ermee een stuk draaglijker. Daarom gaat deze campagne over ‘dooddoeners’. Dat zijn dingen die we zeggen om het vooral niet over de dood te hebben. En hoewel goedbedoeld; deze dooddoeners vergroten het verdriet vaker wel dan niet.”

Meer dan de helft van de Nederlanders had op een betere manier afscheid willen nemen van iemand die overleden is, meldt SIRE op basis van onderzoek. De stichting concludeert dat Nederlanders te weinig met elkaar over de dood praten.Een onvolledig afscheid leidt tot extra verdriet en bemoeilijkt de rouw, onder meer doordat mensen daar spijt van krijgen. Daarom lanceert SIRE vandaag een campagne die ervoor moet zorgen dat Nederlanders het gesprek aangaan over dit voor veel mensen beladen onderwerp.

Met deze campagne hoopt SIRE mensen stil te laten staan bij de waarde van het praten over de dood. Zodat we de dood iets meer laten leven. Want een gesprek over de dood verrijkt en verbindt. En dus start SIRE met deze campagne met uitingen op TV, radio, bioscoop, online, in dagbladen, tijdschriften, buitenreclame en sociale media.

Klik hier voor een van de campagnefilmpjes:https://youtu.be/malCfNMwa00.

LE