Samenwerken wordt het nieuwe concurreren!

Samenwerken wordt het nieuwe concurreren! Deze cryptische ‘kop’ prijkte in de vorige editie van dit magazine boven een interview met Rob Vis Dieperink (Corocor Technische Reconditionering). Volgens hem wordt samenwerking – met collega’s, opdrachtgevers en zelfs partijen buiten de eigen branche – steeds belangrijker met het oog op versterking van de eigen positie als bedrijf of organisatie. Wie, zoals ik, al heel wat jaartjes in het verzekerings- en schaderegelingswereld meeloopt – en dus ook de tijd heeft meegemaakt dat je alle kennis en ervaring voor jezelf hield en vooral geen ‘apen wilde leren klimmen’- valt het op dat het verhaal van Vis Dieperink niet op zichzelf staat. Er wordt steeds meer samengewerkt c.q. de samenwerking gezocht met ‘concurrenten’ en anderen: binnen de verzekeringsbranche – bij intermediair en verzekeraars – maar ook bij de expertisebureaus (zoals de vier contra-experts in deze uitgave), reconditionerings- en schadeherstelbedrijven: op individuele basis, maar ook steeds vaker gezamenlijk.

Een sprekend voorbeeld vormt de recente bijeenkomst van het Platform Reconditionering van schoonmaakorganisatie OSB, waarbij niet alleen leden maar ook vertegenwoordigers van andere reconditioneringsbedrijven met elkaar het gesprek konden aangaan over zaken die een ieder bezighoudt. En dat in aanwezigheid van de vakpers. Transparantie in optima forma! Binnen deze bedrijfstak is men – in navolging van onder meer de schade-experts – bezig met de opzet van een draaiboek voor een gemeenschappelijke aanpak van nog nader te definiëren grote calamiteiten alsmede de coördinatie van het daaruit voortvloeiende reconditioneringswerk. Vanuit de gedachte dat geen enkel bedrijf groot genoeg is om dat in zijn eentje te behappen.

Eerder woonde ik een bijeenkomst bij van ‘de Kamer’, het platform binnen het NIVRE dat de belangen van de werkgevers behartigt. Ook daarin werd met het oog op reeds in gang gezette en verwachte marktveranderingen aangevoerd dat ter versterking van de huidige marktpositie op bepaalde onderdelen een meer gemeenschappelijke aanpak wenselijk is. Bijvoorbeeld door de bij een ieder aanwezige know how en ervaring waar mogelijk meer met elkaar te delen: in het algemeen belang. Concurreren waar dat moet, samenwerken waar het kan en de gezamenlijke belangen dat verlangen. Dát lijkt de komende jaren het credo te worden. Een goede en gezonde zaak. Want als ‘we’ met elkaar één ding kunnen leren van de jongere generatie, dan is het wel het nut, de noodzaak én de voordelen in te zien van het delen en samenwerken. En aangezien de jeugd de toekomst heeft, komt het dus wel goed in de verzekerings- en schadebranche.

Het volledige magazine treft u hier aan: http://riskbusiness.kinsta.cloud/wp-content/uploads/2017/10/RB6_2017.pdf.