Er is vooral meer vracht vervoerd met vrachtauto’s uit Midden- en Oost-Europa. In vergelijking met een jaar eerder nam het aantal vervoerde tonnages door MOE-landen van en naar ons land met 19,5% toe. Het vrachtvervoer door vrachtauto’s uit overige Europese landen groeide met 3,9%. Het waren vooral Duitse vrachtauto’s die meer vervoerden.
Het wegtransport van en naar Nederland door voertuigen uit MOE-landen heeft de afgelopen jaren een forse groei doorgemaakt. In 2007 werd nog 19,4% van alle door buitenlandse voertuigen van en naar ons land vervoerde goederen door een vrachtauto uit een MOE-land vervoerd. Tien jaar later is dit aandeel bijna 45%. Vrachtauto’s uit Polen vervoerden in 2016, met een aandeel van 55%, van alle MOE-landen veruit de meeste goederen van en naar Nederland. Na Polen volgden Roemenië (7,7% van alle vrachtvervoer door MOE-landen) en Bulgarije (7,1%).
Buitenlandse voertuigen in Nederland relatief jong
Van alle ritten die buitenlandse voertuigen in 2016 in ons land maakten werd 82% gereden in een voertuig van zeven jaar of jonger. Dit zijn grotendeels voertuigen die zijn voorzien van een Euro 5- of 6-motor. Bij vrachtauto’s uit MOE-landen lag dit aandeel op 77%. Bijna de helft van alle ritten van en naar ons land maakten zij met een voertuig van drie jaar of jonger.
In eigen land rijden voertuigen uit Midden- en Oost-Europa juist vaak met oudere vrachtvoertuigen. Bijna 80% van de ritten binnen de eigen landsgrenzen werd gemaakt met een vrachtauto van acht jaar of ouder. In Nederland is het aandeel oudere vrachtauto’s bij de binnenlandse ritten 34%.
Foto CBS