Omzet non-foodwinkels 8 % hoger

De omzet van de winkels in non-food groeide in augustus met 8,0%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 7,6% hoger dan een jaar eerder. Ook in augustus hebben de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus hun stempel gedrukt op de resultaten, maar minder dan in de afgelopen vijf maanden.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in augustus de hoogste omzetstijgingen. De omzetstijging van de winkels in recreatie-artikelen was wat minder groot dan die van de eerdergenoemde branches. Na twee maanden met krimp noteerden ook de drogisterijen weer een stijging van de omzet.

Aan de forse omzetverliezen van de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren kwam in juli al een eind. Die trend zette door in augustus: een kleine omzetgroei voor de winkels in schoenen en lederwaren en een minimale krimp bij de kledingwinkels. De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in augustus 7,6% meer omgezet dan in augustus 2019. Het verkoopvolume groeide met 6,0%. De omzet van de supermarkten lag 7,4% hoger dan een jaar eerder. De omzettoename van de speciaalzaken was met 9,6% voor de tweede maand op rij ongekend groot.

Online omzet bijna 42% hoger
De online omzet was in augustus 41,6% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 34,0% meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 53,4%. ILT onderschept opnieuw grote illegale import van F-gassen