De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal met 31,3% ten opzichte van het eerste kwartaal, meldt het CBS. Dat komt vooral door het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam met 29% toe. Zowel de omzet als het volume lag in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de horeca 84,7% hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het tweede kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.
De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg
in het tweede kwartaal van 2022 met 37,9% ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten
bijna 61%
meer om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige
logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, nam in het tweede
kwartaal veel minder sterk toe (2,5%).
Dat komt doordat hotels veel harder zijn geraakt door de coronacrisis dan
overige logiesverstrekkers.
De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 29,1% meer omgezet dan een kwartaal
eerder. De omzet van alle onderliggende branches steeg. Van cafés nam de omzet,
met 48,9%,
het sterkst toe. Restaurants boekten in het tweede kwartaal 36,2% meer omzet dan
een kwartaal eerder. Deze beide branches profiteerden sterk van het wegvallen
van de maatregelen. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 5,8% en die van
kantines en catering steeg met 34,5%.
Omzet horeca bijna 85 procent hoger dan jaar eerder
In het tweede kwartaal van
2022 lag de omzet van de horeca 84,7% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei
komt doordat in het tweede kwartaal vorig jaar de horeca nog zwaar te lijden
had van de coronamaatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 waren de
beperkende maatregelen al flink versoepeld en in het tweede kwartaal werden ze
helemaal opgeheven. Voor het eerst sinds de coronacrisis was de omzet ook hoger
dan in hetzelfde kwartaal voor corona. Ten opzichte van het tweede kwartaal van
2019 lag de omzet bijna 19
% hoger.
Hotels boekten in het tweede kwartaal 172,4% meer omzet dan een jaar eerder. De
stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was bijna 6%. Verhuurders van
vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 27% ten opzichte van
het tweede kwartaal van 2021. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag
de omzet ruim 20 %
hoger.De omzet van de cafés groeide in het tweede kwartaal met 134,4%. Dit is op de
hotels na de grootste omzetstijging van alle horecabranches. De omzet lag ruim 19% hoger dan in
hetzelfde kwartaal van 2019. Bij restaurants was de omzet 94,5% hoger dan een
jaar eerder, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna een
kwart hoger.
Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 32,2% vergeleken met het tweede kwartaal
van 2021. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3% hoger. Kantines
en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 83% meer om dan een jaar eerder. Hun
omzet groeide ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 met 13,6%.
Horecaondernemers minder positief
Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 in de meeste bedrijfstakken af, maar bleef in alle bedrijfstakken positief. In de horeca was de afname het grootst. Horecaondernemers waren onder meer een stuk minder positief over de verwachte omzet in de komende 3 maanden en negatiever over het economisch klimaat in de komende 3 maanden dan een kwartaal eerder. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden – % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen