Omzet horeca in tweede kwartaal 2022 hoger dan voor corona

De omzet van de horeca steeg in het tweede kwartaal met 31,3% ten opzichte van het eerste kwartaal, meldt het CBS. Dat komt vooral door het wegvallen van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam met 29% toe. Zowel de omzet als het volume lag in het tweede kwartaal van 2022 voor het eerst sinds het uitbreken van de coronacrisis hoger dan ervoor. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2021 was de omzet van de horeca 84,7% hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het tweede kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.

De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het tweede kwartaal van 2022 met 37,9% ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten bijna 61% meer om dan in het voorgaande kwartaal. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, nam in het tweede kwartaal veel minder sterk toe (2,5%). Dat komt doordat hotels veel harder zijn geraakt door de coronacrisis dan overige logiesverstrekkers.

De eet- en drinkgelegenheden hebben in het tweede kwartaal 29,1% meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van alle onderliggende branches steeg. Van cafés nam de omzet, met 48,9%, het sterkst toe. Restaurants boekten in het tweede kwartaal 36,2% meer omzet dan een kwartaal eerder. Deze beide branches profiteerden sterk van het wegvallen van de maatregelen. De omzet van fastfoodrestaurants steeg met 5,8% en die van kantines en catering steeg met 34,5%.

Omzet horeca bijna 85 procent hoger dan jaar eerder

In het tweede kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 84,7% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt doordat in het tweede kwartaal vorig jaar de horeca nog zwaar te lijden had van de coronamaatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 waren de beperkende maatregelen al flink versoepeld en in het tweede kwartaal werden ze helemaal opgeheven. Voor het eerst sinds de coronacrisis was de omzet ook hoger dan in hetzelfde kwartaal voor corona. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna 19 % hoger.

Hotels boekten in het tweede kwartaal 172,4% meer omzet dan een jaar eerder. De stijging ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 was bijna 6%. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 27% ten opzichte van het tweede kwartaal van 2021. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet ruim 20 % hoger.De omzet van de cafés groeide in het tweede kwartaal met 134,4%. Dit is op de hotels na de grootste omzetstijging van alle horecabranches. De omzet lag ruim 19% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2019. Bij restaurants was de omzet 94,5% hoger dan een jaar eerder, vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet bijna een kwart hoger.

Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 32,2% vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 lag de omzet 28,3% hoger. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten ruim 83% meer om dan een jaar eerder. Hun omzet groeide ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 met 13,6%.

Horecaondernemers minder positief

Het ondernemersvertrouwen nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 in de meeste bedrijfstakken af, maar bleef in alle bedrijfstakken positief. In de horeca was de afname het grootst. Horecaondernemers waren onder meer een stuk minder positief over de verwachte omzet in de komende 3 maanden en negatiever over het economisch klimaat in de komende 3 maanden dan een kwartaal eerder. Sinds het begin van de coronapandemie fluctueerde de stemmingsindicator (% positieve antwoorden – % negatieve antwoorden) sterk, mede door coronamaatregelen