Omzet detailhandel ruim vier procent hoger in februari

De detailhandel heeft in februari 4,3% meer omgezet dan in februari 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 3,5% hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 16,8% meer omgezet.

De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met 5,7%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 4% hoger dan een jaar eerder.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in februari de grootste omzetstijging. In januari was dat ook het geval. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren, de kledingwinkels, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de winkels in recreatie-artikelen en de drogisterijen was hoger dan een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 1% meer omgezet dan in februari 2018. Het verkoopvolume groeide met 0,7%. De omzet van de supermarkten lag 1,3% hoger dan een jaar eerder, terwijl de omzet van de speciaalzaken met 0,7% kromp.

De online omzet was in februari 16,8% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,3% meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 26,5%.