Omzet detailhandel in 2016 bijna twee procent hoger

De detailhandel heeft vorig jaar 1,9% meer omzet geboekt dan in 2015. De verkopen groeiden met 1,4%. Vooral supermarkten, kledingwinkels, bouwmarkten en woninginrichtingswinkels zagen hun omzet en verkopen in 2016 toenemen. De sterkste omzetgroei zat bij de webwinkels. Dit meldt het CBS in de Kwartaalmonitor detailhandel.

De detailhandelsverkopen (volume) liggen in 2016 nog wel 9,7% onder het niveau van vóór de crisis in 2008. Vooral de verkopen van fysieke winkels in de non-foodsector blijven ver achter, 17%, op het niveau van 2008. Bij de winkels in food liggen de verkopen 0,4 procent lager dan in 2008.

De omzet van de grootste branche binnen de foodsector, de supermarkten, groeide in 2016 met 2%. De dagelijkse boodschappen in de supermarkten werden in deze periode 1,2% duurder, de verkopen namen met 0,9% toe. Binnen de foodsector ontwikkelt de omzet van slijters zich al geruime tijd negatief. In 2016 hebben de slijters wederom 1,7% omzetverlies geleden.Slijters hebben sinds 2008 hun verkopen met bijna een kwart zien afnemen. In de periode 2008–2016 stegen de prijzen in de slijterij door onder meer accijnsverhogingen met 12,7%.

De omzet van fysieke kledingwinkels is in 2016 met 3,8% toegenomen. Dit is de eerste omzetstijging sinds 2007. Vooral in het vierde kwartaal groeide de omzet met 10,4% flink. De verkopen namen in 2016 met 3% toe, maar liggen nog altijd 10% onder het niveau van 2008 en bijna 11% onder de top van 2007. Schoenenwinkels konden de omzetdaling die in 2011 inzette niet ombuigen. Integendeel, in 2016 daalde de omzet met 9,7%. Vergeleken met 2008 zijn de verkopen van de fysieke schoenenwinkels met ruim een kwart afgenomen.

Bouwmarkten en woonwinkels met artikelen als meubels, vloerbedekking en verlichting, zagen hun omzet in 2016 met respectievelijk 5,5 procent en 3,1% stijgen. Voor beide branches geldt echter dat de verkopen in 2016 nog ruim 20% achterblijven bij de niveaus van 2008. Winkels in consumentenelektronica boekten in 2016 4,3 procent omzetverlies. Vergeleken met 2008 is de omzet van deze branche met 26,2 % afgenomen.Webshops boekten in 2016 de grootste omzetgroei. Vergeleken met 2015 steeg de omzet met 18,7%. Vergeleken met 2010 lag de omzet in 2016 zelfs 85% hoger.