De omzet van de winkels in non-food groeide in juli met 1,1%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 0,4% hoger dan een jaar eerder.Drogisterijen realiseerden in juli de grootste omzetstijging. Daarnaast was ook de omzet van de kledingwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren hoger dan een jaar eerder.De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, winkels in schoenen en lederwaren, de winkels in consumentenelektronica en de winkels in meubels en woninginrichting kromp in vergelijking met een jaar eerder.
De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juli 5,1 procent meer omgezet dan in juli 2017. Het volume steeg met 4,7 %. Supermarkten zetten 6 procent meer om, terwijl de omzet van de speciaalzaken 0,9% kromp.De online omzet was in juli bijna 22%t hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben ruim 13 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 37,5%.