Omzet detailhandel bijna 3 procent hoger in februari

De detailhandel heeft in februari 2,6% meer omgezet dan in februari 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2% hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 17,5% meer omgezet.De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in februari. De winkels in meubels en woninginrichting en de drogisterijen realiseerden in februari de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in kleding en de winkels in recreatie-artikelen groeide.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor het eerst sinds juli 2016 met een omzetverlies. Ook de omzet van de winkels in schoenen en lederwaren en van de winkels in consumentenelektronica en witgoed was lager dan een jaar eerder.De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in februari 2,4 procent meer omgezet dan in februari 2017. Het verkoopvolume steeg met bijna 1 procent. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

De online omzet lag in februari 17,5% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 16 % meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 21%.