Omzet detailhandel bijna 2 procent hoger in januari

De detailhandel heeft in januari 1,6% meer omgezet dan in januari 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume lag 0,8% hoger. In de foodsector groeide de omzet met 1,5%, de omzet van de non-foodsector kromp met 0,1%. Daarnaast is online 15,8% meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in januari. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 2,7% hoger dan in januari 2018

Omzet non-foodwinkels nagenoeg gelijk

De omzet van de winkels in non-food was in januari 0,1% lager dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) kromp met 1,3%.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in januari een omzetstijging. De omzet van de winkels in schoenen en lederwaren bleef nagenoeg gelijk. De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in consumentenelektronica en witgoed, de drogisterijen en de kledingwinkels kromp in vergelijking met een jaar eerder.

Winkels in voedingsmiddelen zetten 1,5% meer om

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in januari 1,5% meer omgezet dan in januari 2018. Het verkoopvolume groeide met 0,9%. De omzet van de supermarkten nam met 1,9% toe, bij de speciaalzaken kromp de omzet met 1,8%.

Online omzet bijna 16 procent hoger

De online omzet was in januari 15,8% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,8% meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 21,6%.