Occasionmarkt herstelt én goed vooruitzicht voor 2021; VWE: Groeiende vraag gebruikte auto’s door verminderd aantal nieuwverkopen

Op basis van de ontwikkelingen in de automarkt en de resultaten tot op heden over 2020 is VWE Automotive positief gestemd en verwacht voor aankomend jaar verdere groei voor de occasionmarkt. VWE constateert dat de occasionmarkt zich de afgelopen maanden heeft herpakt na de flinke terugval in de in- en verkoop van occasions in het begin van de coronacrisis. Over heel 2020 wordt verwacht dat er een record aantal gebruikte personenauto’s wordt verkocht – 1,36 miljoen – houdt voor 2021 rekening met een verdere groei met 2,4% naar 1,39 miljoen
 
Een extra impuls voor groei in de occasionverkoop in 2021 is dat er een verschuiving van nieuwe auto’s naar jong gebruikte occasions zichtbaar is. Dit wordt versterkt doordat er een verwachting is afgegeven dat er in 2021 opnieuw minder nieuwe auto’s (bron: ING Economisch Bureau) worden verkocht. 

Ook op import verwacht VWE een groei. Deze groei komt tot stand doordat er bij de particulier een groeiende vraag is naar jong gebruikte auto’s en volledig elektrische auto’s. Doordat er verhoudingsgewijs meer occasions worden verkocht, gaan de autobedrijven met werkplaats hiervan profiteren aangezien het aantal verplichte onderhoudsbeurten / APK’s gaat toenemen.

Recordverkoop occasions in 2020
De occasionverkopen zijn in de tweede helft van maart en april dramatisch gedaald. Vanaf juni kwam er weer een sterke vraag op gang, ook gedreven doordat veel mensen het openbaar vervoer mijden en voor vakanties vaker voor de auto kiezen. Over geheel 2020 verwacht VWE dat autobedrijven 1,36 miljoen occasions zullen verkopen. En dat is een recordaantal. 

Volgend jaar kan dat aantal nog hoger komen te liggen. Veel mensen zullen dan nog steeds de voorkeur houden voor een eigen auto als vervoermiddel. De verwachting is dat de aanschafwaarde van nieuwe auto’s fors stijgt en dat daardoor het overgrote deel van de consumenten kiest voor een occasion.Er wordt dan vaker gekozen voor jonge occasions, die vooral bij autobedrijven worden gekocht. Voor 2021 verwacht VWE dat autobedrijven 2,4% meer occasions zullen verkopen, waarmee het totaal uit zou komen op 1,39 miljoen personenauto’s. Dat zal dan opnieuw een recordaantal zijn.

Goedkope elektrische voertuigen
Door de sterke vraag van consumenten naar occasions is er een schaarste in ons land aan het ontstaan, vooral aan jonge occasions met een lage tellerstand. Om hierin te voorzien worden er veel occasions uit het buitenland geïmporteerd. Over geheel 2020 zal de import van occasions net iets lager uitkomen dan in 2019. Naar verwachting rond de 220.000, een daling van 1,8%. 

De daling is vooral veroorzaakt door de sterke terugval tijdens de lockdown in Nederland en in landen waar occasions vandaan worden gehaald. Komende tijd zal de import van occasions, net als in de afgelopen maanden, naar verwachting weer fors toenemen. VWE verwacht dat er in 2021 ongeveer 235.000 gebruikte personenauto’s geïmporteerd zullen worden. Dat is een groei van 6,9% ten opzichte van het verwachte exporttotaal over 2020, en een niveau dat ook boven de aantallen van 2018 en 2019 uitkomt. 

Dit komt voort uit de sterke vraag naar occasions, in combinatie met het lage aantal nieuw verkopen dit jaar en in voorgaande jaren, waardoor het aanbod vanuit eigen land nauwelijks toeneemt. Een steeds groter deel van deze occasions zal uit volledig elektrische auto’s bestaan. Zeker als de overheid zoals gepland de subsidiepot voor aanschaf ervan verdubbeld, zal de vraag naar gebruikte elektrische auto’s uit lagere prijsklassen toenemen.

Aantal APK’s stijgt naar 6,7 miljoen
Ook gedurende de lockdown is het aantal APK’s dat autobedrijven uitvoerden op peil gebleven. Over geheel 2020 gekeken zal het aantal APK’s daarmee boven het volume van 2019 uitkomen. Voor 2021 verwacht VWE een verdere groei van 2,6%. Dat betekent dat er volgend jaar ongeveer 6,67 miljoen APK’s van personenauto’s zullen worden uitgevoerd. In 2019 kwam dit op 6,39 miljoen uit. 

De stijging komt voort uit de groei van het wagenpark. Doordat er relatief weinig auto’s nieuw worden verkocht en er een verschuiving plaatsvindt richting occasions, valt er in 2021 een groter deel van het wagenpark in een APK-plichtige leeftijd. Daar staat tegenover dat het aandeel van diesels afneemt, terwijl jongere diesels vaker gekeurd moeten worden dan de meeste andere auto’s. Die afname van diesels speelt nu echter vooral in nieuw verkopen, en heeft nog slechts een gering effect op het aantal auto’s in APK-plichtige leeftijd.
Bron: VWE Automotive