Meeste omzetgroei bij webwinkels zonder winkelpand

De omzet van webwinkels zonder vestigingen in de winkelstraat is in de eerste elf maanden  van 2016 met 23% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. De online omzet van winkels die ook fysieke vestigingen hebben, groeide met 14,9%. Een jaar eerder groeiden beide soorten webwinkels nog even snel. Dat meldt CBS.Alle webwinkels samen zetten 19,4% meer om van januari tot en met november 2016 dan in dezelfde periode in 2015. Een jaar eerder groeide de omzet nog met 21,5%t.

Begin 2016 telde Nederland ruim 32.000 pure webwinkels, webwinkels zonder winkelpand, bijna 10% meer dan begin 2015. Onder de pure webwinkels groeide het aantal winkels dat zich richt op de verkoop van voeding met bijna 14% het snelst. Inmiddels is ongeveer 9% van de webwinkels een food-webshop. De meeste pure webwinkels verkopen hoofdzakelijk kleding (25,4%), gevolgd door huis- en tuinartikelen (16%).In 2016 had 73% van de Nederlanders (12-plus) iets gekocht via het internet. In 2015 was dit nog 70%. Vooral levensmiddelen, kleding, huishoudelijke spullen en reizen vlogen meer over de digitale toonbank. Het percentage webshoppers groeide het hardst bij de 65- tot 75-jarigen, van 45 naar 50%. Onder de jongere leeftijdsgroepen wordt nog steeds meer online geshopt, maar dit verschil wordt almaar kleiner. De mensen die wel eens online winkelen, doen ook steeds meer aankopen.

Bijna 40% van de webshops opereerde in 2016 vanuit Zuid- en Noord- Holland. In Zeeland is 1,5% van de webwinkels gevestigd, het minst van alle provincies. In Zuid-Holland nam het aantal webwinkels het snelst toe (12,3%) en in Zeeland het minst snel (5,5%). Veruit de meeste webwinkels zijn eenmansbedrijven (94%). Bij 1,1% van de online winkels werken meer dan vijf mensen.