Een derde van de aangevoerde goederen wordt doorgevoerd

Foto CBS
In 2016 ontving Nederland 185 miljard kilo aan goederen die bestemd was voor doorvoer. Daarvan kwam bijna 85% per zeeschip Nederland binnen. Twee derde werd na binnenkomst naar België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk doorgevoerd. Dit meldt het CBS op basis van de eerste publicatie van gedetailleerde gegevens over de doorvoer. Deze publicatie is mede gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De uitgebreidere analyse is gepubliceerd als achtergrondartikel.In totaal ontving Nederland in 2016 ruim 590 miljard kilo aan goederen uit het buitenland. Meer dan de helft daarvan werd doorgevoerd of wederuitgevoerd naar het buitenland. In totaal verliet 547 miljard kilo aan goederen Nederland weer, waarvan 212 miljard kilo aan doorvoergoederen.
Brutogewicht van de internationale goederenstromen

Vooral fossiele brandstoffen en ertsen vinden via Nederland hun weg naar het land van bestemming. Deze goederen vormen 60% van de 185 miljard kilo aan inkomende doorvoer. De uitgaande stroom was in 2016 groter. Dit kan komen doordat goederen vóór 2016 tijdelijk zijn opgeslagen in Nederland en in 2016 naar hun bestemming zijn vervoerd.

Doorvoer: herkomst vaker buiten Europa

De goederen bestemd voor doorvoer naar andere landen komen vaker van ver weg dan de goederen die bestemd zijn voor Nederland. De Nederlandse invoer (inclusief de invoer voor wederuitvoer) is voor meer dan drie kwart geladen in Europa. Van de inkomende doorvoer komt bijna 60 procent van buiten Europa. Van de uitvoer vanuit Nederland wordt 71% gelost in een van de buurlanden, van de uitgaande doorvoer is dat 66%.

Aangezien het grootste deel van de doorvoergoederen van buiten Europa komt, is het logisch dat de zeevaart een grote rol speelt voor de inkomende doorvoer. Van de doorvoer komt bijna 85% per zeeschip aan in Nederland. Ter vergelijking: van de invoer komt iets meer dan de helft van het gewicht per zeeschip, een vijfde deel per vrachtwagen en 15% per binnenvaartschip. De doorgevoerde goederen verlaten Nederland vooral per zeeschip (31%), binnenvaart (27%) of pijpleiding (25%). Uitgevoerde Nederlandse producten verlaten het land vooral over zee (ruim een derde), over de weg (een kwart) en per binnenvaartschip (bijna een kwart). Het wegvervoer speelt dus een kleinere rol voor doorvoergoederen die het land verlaten dan voor uitgevoerde goederen. Voor het spoorvervoer geldt het omgekeerde.