Economische groei brengt aanhangwagenverkoop terug op niveau

Voor het vierde jaar op rij noteert de verkoop van nieuwe aanhangwagens imposante groeicijfers. In 2017 werden 21.109 exemplaren verkocht; 12,3% meer dan in het jaar ervoor en voor het eerst sinds 2008 meer dan 20.000 stuks. Vooral aanhangers voor het vervoer van bouwmaterieel, boten en voertuigen waren afgelopen jaar in trek.

Tijdens de economische crisis daalde het verkoopniveau van bijna 24.500 in 2008 naar een dieptepunt van krap 14.000 in 2013. Vervolgens krabbelde de verkoop uit het dal met een plus van 12% in 2014, ruim 10% in 2015, bijna 9% in 2016 en afgelopen jaar dus meer dan 12%, waardoor de aantallen van voor de crisis weer in zicht komen. Veel aannemers, hoveniers, klussenbedrijven en autohandelaren hielden enkele jaren geleden logischerwijs de hand op de knip, maar de groeiende economie laat hen intussen weer volop investeren in nieuwe aanhangers. De afzet van aanhangwagens voor vervoer van bouwmaterieel steeg vorig jaar met 16 % ten opzichte van 2016, tot 2.682 stuks, en de verkoop van aanhangers om voertuigen mee te vervoeren groeide met bijna 17% naar 1.196 exemplaren. Ook in de recreatieve sector lieten kopers zich niet onbetuigd, aangezien het aantal nieuwe boottrailers toenam van 1.020 in 2016 naar 1.180 afgelopen jaar, oftewel bijna 16% groei. Daarnaast werden er ook nog enkele tientallen paardentrailers meer verkocht (plus 1,8% tot een totaal van 1.878).

Noord-Brabant

Ook in 2017 werd de aanhangwagenmarkt weer traditiegetrouw gedomineerd door vier merken die in Noord-Brabant worden gefabriceerd. Marktleider Hapert -uit de gelijknamige plaats- verkocht 3.475 stuks en was daarmee goed voor 16,5% marktaandeel. Anssems (uit Rijen, 2.564 stuks), Saris (tevens uit Hapert, 2.288) en Henra (Overloon, 1.903) completeren de top-4 die samen goed is voor 48,5% van de hele Nederlandse aanhangwagenverkoop en daarmee vrijwel net zoveel marktaandeel voor zijn rekening neemt als in 2016 (48,7 %). Bij de tien best verkochte merken horen verder ook nog het van oorsprong Brabantse Eduard Trailer op nummer 7 (met tegenwoordig een fabriek in Mol, België), nummer 9 is Atec uit Beers en op de tiende plaats staat Vlemmix uit Asten