Detailhandel zet bijna zes procent meer om in september

De detailhandel heeft in september 5,8% meer omgezet dan in september 2016, meldt het CBS. De verkopen (het volume) waren 4,4% hoger. De omzet van zowel de foodsector als de non-foodsector groeide. Daarnaast is er online ruim 23% meer omgezet.De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder correctie was de omzet van de detailhandel bijna 7% hoger dan in september 2016.
De omzet van de winkels in non-food groeide in september met ruim 7%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 8% hoger dan een jaar eerder. Dit is de negende maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.De winkels in schoenen en lederwaren en de winkels in kleding realiseerden de grootste omzetstijging van de non-foodwinkels. Dit hangt vooral samen met het weer. Vorig jaar was september warm en droog, dit jaar was september koel en nat. Hierdoor hebben consumenten in 2017 aankopen van kleding en schoenen in september gedaan, terwijl ze een jaar eerder in september deze aankopen door het goede weer (deels) voor zich uit hebben geschoven.

Ook de winkels in meubels en huishoudartikelen, de drogisterijen en parfumerieën en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en consumentenelektronica hebben in september meer omgezet. Daartegen hebben de winkels in recreatie-artikelen iets minder omgezet dan een jaar eerder.De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in september een omzetstijging van ruim 2%. Het volume kromp echter met bijna 1%. De ontwikkeling van de omzet en het volume van de supermarkten en de speciaalzaken was vrijwel hetzelfde. Beide realiseerden ruim 2% meer omzet, maar bijna 1% minder volume.

De online omzet lag in september ruim 23% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 19 procent meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met bijna 31%.