De omzet van de winkels in non-food was in september 0,9% lager dan een jaar eerder. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) kromp met 0,2%. De vorige keer dat de omzet van de non-food kromp was in maart 2018 (0,7% procent). Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in september de grootste omzetstijging. Ook de winkels in meubels en woninginrichting hebben meer omgezet. Bij de drogisterijen bleef de omzet nagenoeg gelijk.
De omzet van de winkels in recreatie-artikelen, de winkels in kleding, de winkels in consumentenelektronica en witgoed en de winkels in schoenen en lederwaren kromp in vergelijking met een jaar eerder.De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in september 3,7% meer omgezet dan in september 2017. Het verkoopvolume groeide met 3,2%. Supermarkten zetten 4,1% meer om, de omzet van de speciaalzaken lag 1,1% hoger.
De online omzet was in september bijna 13% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben bijna 10 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 18%.