De omzet van winkels in de non-foodsector groeide in juni met ruim 3%. De verkopen (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) waren bijna 4% hoger dan een jaar eerder. Dit is de zesde maand op rij waarin zowel de omzet als het volume van de non-foodsector groeide.De omzet van winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren was ruim 9% hoger dan in juni 2016. Winkels in vrijetijdsartikelen zetten 3,6% meer om. Ook groeide de omzet van winkels in persoonlijke verzorging, winkels in kleding en winkels in schoenen en lederwaren. Winkels in consumentenelektronica zetten daarentegen ruim 4% minder om dan een jaar eerder. Sinds februari van dit jaar is de omzet van de elektronicawinkels onafgebroken lager dan een jaar eerder.
Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in juni een omzetstijging van 4,6%. De verkopen namen ruim 2% toe. De omzet van de supermarkten groeide met 5%. Verder was de omzet van speciaalzaken ruim 2% hoger in vergelijking met een jaar eerder. De online omzet was in juni 19,5% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. De pure webwinkels, winkels met als hoofdactiviteit verkoop via internet, zetten bijna 16% meer om. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 24%