Detailhandel zet 1,5 procent meer om in maart; online-omzet 29% hoger

0

De detailhandel heeft in maart 1,5%t meer omgezet dan in maart 2017, meldt het CBS. Het verkoopvolume was bijna 2%  hoger. In de foodsector groeide de omzet met ruim 1, terwijl de omzet in de non-foodsector met bijna 1% kromp. Daarnaast is online ruim 23%t meer omgezet.De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in maart.  De online omzet lag in maart ruim 23% hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels zetten bijna 20% meer om. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met ruim 29%.

De omzet van de winkels in non-food kromp in maart met 0,6%. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was bijna 1% hoger dan een jaar eerder.De drogisterijen en de winkels in meubels en woninginrichting realiseerden in maart de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de winkels in consumentenelektronica en witgoed groeide.De winkels in doe-het-zelfartikelen, waaronder ook de keukenwinkels en bouwmarkten, kampten voor de tweede opeenvolgende maand met een omzetverlies. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in recreatie-artikelen en de winkels in schoenen en lederwaren was lager dan een jaar eerder.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in maart 1,2% meer omgezet dan in maart 2017. Het verkoopvolume steeg nauwelijks. De omzetgroei is volledig toe te schrijven aan de supermarkten. De omzet van de speciaalzaken kromp. Ook het verkoopvolume was bij de supermarkten hoger en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

f

Laat een reactie achter