In januari 2022 hebben consumenten 11,1% meer besteed dan in januari 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten en duurzame goederen. In vergelijking met januari 2020 besteedden consumenten 2,9% minder in januari 2022.
De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in maart minder gunstig dan in januari.
Consument besteedt meer aan diensten en duurzame goederen
Consumenten hebben in januari, voor
prijsveranderingen gecorrigeerd, 12,4% meer uitgegeven aan diensten, zoals
telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een
restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in januari 2021. De horeca, pretparken,
theaters, bioscopen en dierentuinen waren tot en met 25 januari weliswaar
dicht, maar in januari 2021 waren deze bedrijven de hele maand dicht. De
consumptie van diensten was in januari 2022 nog wel 5,8% lager dan in januari
2020. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve
bestedingen door huishoudens uit.
In januari hebben consumenten 27,8%
meer besteed aan duurzame goederen dan in januari 2021. Vooral aan kleding,
schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer
uitgegeven. Van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2022 waren de meeste
niet-essentiële winkels dicht. Vanaf medio januari mochten de niet-essentiële
winkels tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng
dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren.
Online bestedingen
Ook was er
toen nog geen click & collect; in tegenstelling tot in januari 2021 was het
in januari 2022 mogelijk producten online te bestellen en vervolgens op te
halen in de winkel. In januari 2022 waren de bestedingen aan duurzame goederen 2,9% lager dan
in januari 2020.
Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 0,7% meer gespendeerd aan overige
goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke
verzorgingsproducten dan in januari 2021. Consumenten verbruikten minder
energie en gaven minder uit aan motorbrandstoffen, maar aan persoonlijke
verzorgingsproducten werd meer besteed dan een jaar eerder. Ten slotte hebben
consumenten 0,8%
minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in januari 2021.
Twee weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in
januari bijna 14%
groter was dan in januari 2020. Het volume van de non-foodsector groeide met 53% en dat van de
foodsector kromp met bijna 4%.
Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.