Consumptie huishoudens groeit met ruim elf procent in januari

In januari 2022 hebben consumenten 11,1% meer besteed dan in januari 2021, meldt het CBS. Ze gaven vooral meer uit aan diensten en duurzame goederen. In vergelijking met januari 2020 besteedden consumenten 2,9% minder in januari 2022.

De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen. Volgens de CBS Consumptieradar waren de omstandigheden voor de consumptie in maart minder gunstig dan in januari.

Consument besteedt meer aan diensten en duurzame goederen

Consumenten hebben in januari, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 12,4% meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in januari 2021. De horeca, pretparken, theaters, bioscopen en dierentuinen waren tot en met 25 januari weliswaar dicht, maar in januari 2021 waren deze bedrijven de hele maand dicht. De consumptie van diensten was in januari 2022 nog wel 5,8% lager dan in januari 2020. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit.

In januari hebben consumenten 27,8% meer besteed aan duurzame goederen dan in januari 2021. Vooral aan kleding, schoenen, woninginrichtingsartikelen en elektrische apparatuur hebben ze meer uitgegeven. Van 19 december 2021 tot en met 14 januari 2022 waren de meeste niet-essentiële winkels dicht. Vanaf medio januari mochten de niet-essentiële winkels tot 17 uur open zijn. Daarmee waren de coronamaatregelen minder streng dan een jaar eerder, toen winkels de hele maand gesloten waren.

Online bestedingen

Ook was er toen nog geen click & collect; in tegenstelling tot in januari 2021 was het in januari 2022 mogelijk producten online te bestellen en vervolgens op te halen in de winkel. In januari 2022 waren de bestedingen aan duurzame goederen 2,9% lager dan in januari 2020.

Gecorrigeerd voor prijsveranderingen hebben consumenten 0,7% meer gespendeerd aan overige goederen, zoals gas, elektriciteit, motorbrandstoffen en persoonlijke verzorgingsproducten dan in januari 2021. Consumenten verbruikten minder energie en gaven minder uit aan motorbrandstoffen, maar aan persoonlijke verzorgingsproducten werd meer besteed dan een jaar eerder. Ten slotte hebben consumenten 0,8% minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in januari 2021.

Twee weken geleden meldde het CBS dat het verkoopvolume van de detailhandel in januari bijna 14% groter was dan in januari 2020. Het volume van de non-foodsector groeide met 53% en dat van de foodsector kromp met bijna 4%. Deze cijfers zijn ook gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen.