Staatssecretaris Mona
Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) heeft mede namens minister Sander Dekker
(Rechtsbescherming) een concept wetsvoorstel gepubliceerd voor zowel
modernisering als betere handhaving van de regels voor consumentenbescherming.
Informatieverplichtingen van webwinkels en online platforms richting
consumenten worden uitgebreid. Ook komt er een verbod op het (laten) plaatsen
van valse consumentenbeoordelingen. Consumenten krijgen bovendien meer rechten
bij het gebruik maken van ‘gratis’ digitale diensten waarvoor zij hun
persoonlijke gegevens moeten opgeven, zoals sociale media. Dezelfde regels
moeten tegelijkertijd in de hele EU worden ingevoerd, zodat je ook eenvoudig
over de grens online aankopen kunt doen.
Staatssecretaris Mona Keijzer (EZK): “Wat voor consumenten in de fysieke wereld
geldt, moet voor hen ook online gelden. Te vaak is informatie bij zowel sociale
media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms
zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of
contract kan sluiten, zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden.
Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren. Deze
gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie
eerlijker te maken.”
Aangescherpte
regels om consumenten duidelijker en eerlijker te informeren
Er komt een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken
dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing
te krijgen. Consumentenbeoordelingen moeten door online handelaren op
echtheid worden gecontroleerd, voordat dit mag worden beweerd. En er komt ook
een verbod voor het (tegen betaling door een ander laten) plaatsen van valse
consumentenbeoordelingen.
Alle online handelaren moeten bovendien de consument gaan informeren of, en zo
ja hoe, zij controleren of online reviews afkomstig zijn van consumenten die
het product daadwerkelijk hebben gekocht. Ook moeten zij aan de consument laten
weten of die een gepersonaliseerd aanbod krijgt, bijvoorbeeld doordat een
algoritme bijhoudt wat de betreffende consument heeft gekocht en welke websites
hij heeft bekeken.
Digitale platforms moeten consumenten laten weten wie verantwoordelijk is
(verkoper of platform) voor de levering en het afhandelen van retourzendingen,
zodat de consument weet wie hij moet benaderen bij problemen. Ook moet altijd
duidelijk zijn hoe de volgorde wordt vastgesteld van het aanbod dat de
consument krijgt te zien op het platform.
Consumentenrechten
gelden ook voor ‘gratis’ digitale diensten
Consumenten gebruiken volop ‘gratis’ digitale diensten zoals sociale media,
waarvoor zij eerst hun persoonlijke gegevens moeten opgeven. Aanbieders van
dergelijke diensten moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld
de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Ook krijgen
consumenten het recht om binnen veertien dagen de overeenkomst zonder reden te
ontbinden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’,
wat wil zeggen dat de aanbieder de verwerking hiervan stopt en deze verwijdert.
Boete voor
grensoverschrijdende overtredingen in elk betrokken EU-land mogelijk
De digitale economie is grensoverschrijdend. Daarom werken
consumentenautoriteiten zoals de ACM in de EU onderling en met de Europese Commissie samen wanneer een
bedrijf in meerdere lidstaten regels overtreedt. Wanneer een bedrijf geen
gevolg geeft aan een gezamenlijk verzoek van deze toezichthouders om een
overtreding te beëindigen, kunnen deze autoriteiten in één of meerdere
lidstaten een boete opleggen die minimaal 4% van de omzet van dat bedrijf in
het betrokken land bedraagt.
De internetconsultatie van het concept wetsvoorstel is vandaag gestart.
Belanghebbenden kunnen vier weken reageren op het ontwerp. Deze EU-richtlijn
moet in november 2021 zijn geïmplementeerd en vanaf 22 mei 2022 worden
toegepast door alle EU-lidstaten.