Van 16 tot en met 22 september vindt de European
Mobility Week 2021 plaats, met dit jaar als thema ‘Safe and Healthy with
Sustainable Mobility’. Deze week is de afgelopen jaren uitgegroeid tot hét
moment om duurzame vormen van vervoer en bewust autogebruik onder de aandacht
te brengen. Een belangrijk focuspunt van deze campagne is de toekomst van het
elektrisch rijden. Dat elektrische voertuigen (EV’s) steeds meer ingeburgerd
raken, blijkt ook uit cijfers van AutoScout24. Het
Europese online autoplatform voor gebruikte en nieuwe auto’s ziet een groeiende
vraag naar EV’s.
Het aantal kwalitatieve leads dat AutoScout24 in augustus met gelieerde dealers
deelde was ruim 200% meer dan begin 2018 – deze stijging lag in augustus 2020
nog op zo’n 100%. Bovendien steeg in diezelfde periode de gemiddelde prijs van
een EV van 37.866 euro naar 42.296 euro – een hoge stijging vergeleken met het
reguliere aanbod van nieuwe en tweedehandsauto’s, waar de gemiddelde prijs
27.500 euro is.
De
populairste merken
De subsidiepot
voor nieuwe elektrische auto’s was in januari binnen een week alweer leeg, wat
niet zo verrassend was. De aandacht van consumenten verschoof duidelijk naar de
tweedehandsmarkt, want begin september raakte ook die subsidiepot leeg. In
augustus van dit jaar bleek het elektrische AutoScout-aanbod met ongeveer 60%
te zijn toegenomen ten opzichte van augustus vorig jaar. Waar het aanbod vorig
jaar augustus nog op 8.001 EV’s lag, was dit aanbod een jaar later alweer
uitgebreid tot 12.616. De succesvolle opkomst van de elektrische auto blijkt
ook uit het feit dat er elke week nieuwe elektrische modellen – en soms zelfs
hele nieuwe merken verschijnen. Tesla blijft het meest gezochte merk op
AutoScout24, gevolgd door Audi, Volkswagen, Renault en BMW. Als het gaat om
populaire modellen, staat de Tesla Model S op nummer één. Ook de Audi e-Tron en
Tesla Model 3 zijn zeer gewild. De Renault ZOE prijkt op de vierde plek en op
plek vijf staat de Volkswagen Golf.
45% Nederlanders overweegt
elektrische of hybride auto
Een recent
internationaal onderzoek van AutoScout24* onder gebruikers bevestigt de
groeiende interesse in elektrische auto’s: ruim een derde van de ondervraagden
geeft aan als eerstvolgende auto een elektrische of hybride auto te overwegen
(Nederland 45%; Duitsland, Oostenrijk en Italië 37% en België 35%). Meer dan de
helft van de ondervraagde Nederlanders zou wel graag meer informatie krijgen
over elektrisch rijden (61%), met name over de onderhoudskosten en de voor- en
nadelen van elektrisch rijden. Ook heeft nog steeds meer dan de helft van de ondervraagden
(54%) soms nog reserveringen wat het overstappen op elektrisch rijden betreft.
EV’s worden gezien als te duur en niet geschikt voor dagelijks gebruik.