AutoScout24: Twee derde Nederlanders denkt aan autovakantie

  Nu vandaag officieel de zomer van start is gegaan denken Nederlanders nog maar aan één ding: vakantie. Hoewel de lockdown langzaam van het toneel verdwijnt, zijn de Nederlanders wel nog voorzichtig als het op die vakantie aankomt. Volgens onderzoek van AutoScout24, het Europese online autoplatform voor gebruikte en nieuwe auto’s, is bijna twee derde (57,4%) van plan om met de auto op vakantie te gaan.

Van de respondenten zegt 47,9% vorig jaar ook met de auto op vakantie te zijn geweest. Deze zomer wordt het dus zo’n 10% drukker op de wegen naar de verschillende vakantiebestemmingen. De traditionele zwarte zaterdagen, bekend om de massale uittocht der Nederlanders op de eerste dag van de bouwvak, zullen naar verwachting plaatsvinden op zaterdag 31 juli en een week later op zaterdag 7 augustus. De ANWB geeft vakantiegangers mee dat ze het nieuws rondom het coronapaspoort, lokale coronaregelgeving en eventueel te overhandigen negatieve PCR-tests goed in de gaten moeten houden, omdat deze regels verschillen per land.

Droge zomer: echt cabrioweer
Volgens weerspecialisten wordt deze zomervakantie droger dan normaal met daarbij flink wat zonneschijn. De voornamelijk noordoostenwind gaat in juli zorgen voor een stabiele 25 graden of meer. Dat is ook terug te zien in de gezochte zoektermen op autoplatform AutoScout24. De populairste cabrio van dit moment is de Mazda MX-5 met een gemiddelde prijs van €15.479 euro. In het duurdere segment doen de BMW Z4 (gemiddeld €42.486 euro) en de Porsche Boxster (gemiddeld €40.733 euro) het erg goed.

Model Prijs
Mazda MX-5 € 15.479
BMW Z4 € 42.486
Porsche Boxter € 40.733
Mercedes-Benz SLK 200 € 12.559
Fiat 500C € 12.081
Audi A3 € 23.911
Audi A5 € 40.076
Saab 9-3 € 10.916
Ford Mustang € 36.163
Porsche 911 € 71.086

Dat de auto dit jaar wederom een populair vervoersmiddel voor de zomervakanties is komt voor ons niet als een grote verrassing. Zo hebben we namelijk nog nooit zoveel aanvragen voor occasions naar onze dealers gestuurd als in de maanden april en mei. Afgelopen maand waren het er zelfs ruim 40 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar”, aldus Bojan Brkić, Marketing Manager bij AutoScout24. “Wij zijn blij met deze positieve trend en zullen ons blijven inzetten om het vinden van een auto zo eenvoudig mogelijk te maken, zodat onze klanten zo snel mogelijk de weg op kunnen om te gaan genieten van hun zomervakantie.”

*Onderzoek uitgevoerd door Multiscope in mei 2021 onder 877 respondenten in Nederland.Momenteel staan er 213.000 occasions te koop en dat maakt dat AutoScout24.nl het grootste aanbod van Nederland heeft