Aantal elektrische auto’s verdrievoudigd

Het aantal elektrische auto’s in Nederland is de afgelopen 2,5 jaar met bijna een factor drie toegenomen. Per 1 september stonden er voor het eerst meer dan 300.000 elektrische personenauto’s (EV’s) in Nederland geregistreerd, vergeleken met krap 108.000 op 1 januari 2020.

Daarnaast rijden er in ons land nu bijna 600.000 auto’s met een hybride aandrijving, al dan niet met een stekker. Dat zijn er bijna twee keer zoveel als ruim 2,5 jaar geleden.In totaal telt Nederland inmiddels bijna 9,2 miljoen personenauto’s, waarvan 7,2 miljoen benzineauto’s (79%), 950.000 dieselauto’s (10%) en 303.398 volledig elektrische auto’s (3,3%).

Afbouw aanschafsubsidie
De groei van het aantal elektrische auto’s is de afgelopen jaren in belangrijke mate te danken geweest aan het Nederlandse stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden echter ieder jaar verder afgebouwd en na 2025 is er op dit moment zelfs helemaal nog geen beleid voor EV’s voorzien. Daardoor vlakt de ingroei van EV’s naar verwachting af. Tegelijkertijd heeft het kabinet de ambitie dat in 2030 honderd procent van de nieuwverkopen elektrisch is.

Gericht EV-beleid nodig

Om de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit in beeld te houden én te werken aan een gezond aanbod van gebruikte EV’s voor Nederlanders, zal er ook na 2025 nog gericht EV-beleid nodig zijn voor zowel de zakelijke als particuliere markt, vindt RAI Vereniging.. Besluitvorming hierover wordt in het voorjaar van 2023 verwacht. RAI Vereniging heeft, samen met BOVAG, ANWB, Stichting Natuur & Milieu en VNA een autobelastingenplan gemaakt dat de klimaatdoelen haalbaar én betaalbaar binnen bereik brengt. Dit is te vinden op www.toekomstautobelastingen.nl.


Steeds meer merken en modellen
Er komen steeds meer nieuwe merken en elektrische modellen op de Europese markt. Dat is ook te zien in de samenstelling van het wagenpark en het gevolg van grootschalige investeringen in zero emissie personenauto’s. Deze ontwikkeling is blijvend waardoor het aanbod van modellen blijft groeien. Dat is goed nieuws voor de automobilist.


Momenteel is nog circa 20% van alle elektrische auto’s in Nederland een Tesla. 61.635 exemplaren op 1 september. Eén op de acht (12,5%) is een Volkswagen, iets meer dan 9% is een Hyundai en iets minder dan 8% is van Kia. Audi completeert de top-vijf met bijna 6% marktaandeel. De Tesla Model 3 is met een aandeel van 14% van alle EV’s het populairst, gevolgd door de Kia Niro met ruim 6% en de Hyundai Kona met 5,5%t. De Volkswagen ID.3 is goed voor 5,3% marktaandeel en 4,3% is een Renault Zoe.

Gericht EV-beleid na 2025 nodig
De groei van het aantal elektrische auto’s in Nederland in de afgelopen jaren is in belangrijke mate te danken geweest aan het stimuleringsbeleid. Deze voordelen worden elk jaar verder afgebouwd en na 2025 is er op dit moment zelfs helemaal nog niet in beleid voor EV’s voorzien. Daardoor vlakt de ingroei van EV’s volgens de verwachtingen af. Tegelijkertijd heeft het kabinet de ambitie dat in 2030 100% van de nieuwverkopen elektrisch is.

Om de klimaatdoelen voor de sector mobiliteit in beeld te houden én te werken aan een gezond tweedehands aanbod van EV’s voor Nederlanders, zal er ook na 2025 nog gericht EV-beleid nodig zijn voor zowel de zakelijke als particuliere markt. Besluitvorming hierover wordt in het voorjaar van 2023 verwacht. BOVAG en RAI Vereniging hebben samen met de ANWB, Stichting Natuur & Milieu en VNA een autobelastingenplan gemaakt dat de klimaatdoelen haalbaar én betaalbaar binnen bereik brengt. Dit is te vinden op www.toekomstautobelastingen.nl.