Vorig jaar was weer een goed jaar voor Volkswagen, zo blijkt uit het jaarlijkse Europa Rapport van AutoScout24, het Europese platform voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland en Europa*. Voor het tweede jaar op rij op het platform is Volkswagen het ‘Meest populaire automerk’, op de voet gevolgd door Mercedes-Benz, en bovendien bleek de Volkswagen Golf in 2022 ook weer de ‘Meest gezochte occasion’. In het onderzoeksrapport van AutoScout24 worden vraag en aanbod van auto’s in zeven Europese landen met elkaar vergeleken op basis van merk, model en prijs.
Het rapport volgt na een tweede recordjaar voor de occasionmarkt. De gemiddelde occasionprijs steeg in twaalf maanden tijd met 20%. Opvallend is dat het Europese aanbod ook weer aantrok: het aantal aangeboden occasions steeg sinds november 2021 met 4,9% – van 1.417.330 naar 1.486.388 occasions eind 2022. Enkel aan het begin van het jaar nam het aanbod een duik en ook in het voorjaar was er een lichte daling van het aanbod aan te wijzen.
Duitse automerken blijven ongekend
populair in Europa
Net als voorgaande jaren staan de Duitse autofabrikanten bovenaan de lijst van
meest populaire automerken: Volkswagen staat op de eerste plaats, gevolgd door
Mercedes-Benz op de tweede plaats, BMW op de derde en Audi op de vierde. Met
Fiat weet ook een Italiaanse fabrikant een plekje in de top vijf van meest
populaire tweedehands automerken in Europa te bemachtigen. In de Nederlandse
top vijf komt deze echter niet voor, omdat Peugeot daar op de vierde plek staat
en Audi op plek vijf. Opvallend is dat de Italianen en Fransen ook in 2022 weer
geen voorkeur gaven aan Duitse automerken, maar trouw bleven aan merken van
eigen bodem. In Italië stond Fiat onveranderd op de eerste plek, in Frankrijk
was dat Peugeot.

Prijskaartje van een Audi loopt hoog op
Gezien de dominantie van de Duitse fabrikanten is het geen
verrassing dat er vorig jaar ook op modelniveau veel vraag was naar Duitse
voertuigen: de Volkswagen Golf bleek wederom de meest populaire tweedehands
auto onder Europeanen – met een gemiddelde prijs van 20.665 euro kostte deze
auto 9% meer dan in 2021. De Volkswagen Polo stond ook relatief stabiel op de
tweede plaats, want met 14.311 euro kostte dit model gemiddeld slechts 2% meer
dan vorig jaar. Dat zijn gematigde stijgingen vergeleken met de derde en vierde
plaats. Liefhebbers van de Audi A3 (24.909 euro) op de derde plaats en de Audi
A4 op de vierde plaats (gemiddelde prijs: 26.963 euro) moesten vorig jaar elk
23% meer bijtellen voor hun droomauto. De Opel Corsa op de vijfde plaats, met
een gemiddelde prijs van 16.889 euro, steeg met 13%.
De Volkswagen Golf stond in alle landen op de eerste plek. Alleen in Frankrijk stond dezelfde auto als vorig jaar op plek nummer één, de Renault Clio. In Nederland was na de Volkswagen Golf ook de Volkswagen Polo populair. Gevolgd door de Opel Corsa, Audi A3 en Renault Clio.

Tesla pakt winst terug onder de
elektrische auto’s
De Duitse automerken zijn erg in trek – met één uitzondering. Van
de Duitse elektrische auto’s haalt alleen de BMW i3 de top vijf, die dit jaar
weer wordt aangevoerd door Tesla. In 2021 verstootte de Renault ZOE de Tesla
Model S van de troon, maar dit jaar pakt Tesla de winst weer terug. De Tesla
Model 3 staat op plek één, met in de achtervolging de Renault ZOE, Tesla Model
S, BMW i3 en Nissan Leaf. De algemene Europese vraag naar elektrische auto’s is
met 59% gestegen.

Bekijk voor meer cijfers en tabellen de PDF van het AutoScout24 Europa Rapport in de bijlage.
Bijlagen
2.1 MB pdf AutoScout24 – Europa Rapport |