Zurich in 2020: corona leidt tot 20% lager winst, maar schadebedrijf toont mede door sterke performance op zakelijke markt omzetgroei met 4%

Zurich heeft vorig jaar de brutowinst met 20% zien teruglopen naar $ 4,2 miljard als gevolg van corona, dat voor $ 852 miljoen aan schades en door het levenbedrijf uitgekeerde vergoedingen met zich meebracht. De combined ratio liep mede hierdoor op van 86,4% naar 98,4%Daar staat volgens de verzekeraar een  strong performance tegenover op het gebied van zakelijke verzekeringen en een toename van zowel de klant- als medewerkerstevredenheid     Zo zag het schadebedrijf de omzet met 4% groeien tot $ 35,52 miljard ($ 34,18 miljard), maar daalde de operationele winst met maar liefst 28% tot $2,08 miljard ($ 2,88 miljard).                                                                                                  

De bruto geboekte premies voor zakelijke  verzekeringen, die ongeveer tweederde van de P & C-premies van de Groep uitmaken, groeiden in 2020 met 7% op een vergelijkbare basis. Dit werd ondersteund door aanzienlijke premiestijgingen in Noord-Amerika en Europa, evenals door verbeterde klantenbinding. “Deze trends leidden tot een verdere verbetering van de onderliggende winstgevendheid, gecorrigeerd voor COVID-19 en catastrofes. Na verbeteringen aan de zakelijke verzekeringsportefeuille in 2016-2019, staat  de Groep er goed voor om verder te profiteren van de voortzetting van deze trends in 2021”, aldus Zurich;,

De Groep realiseerde in totaal premiestijgingen van ongeveer 8%, met hogere stijgingen in alle regio’s vergeleken met het voorgaande jaar, aangedreven door de zakelijke verzekeringen. Met name de premies voor zakelijke verzekeringen stegen met 17% in Noord-Amerika, waarbij de meeste bedrijfstakken aanzienlijke stijgingen zagen. In EMEA versnelden de prijsstijgingen in zakelijke  verzekeringen zich ook en bleven zich gedurende het jaar uitbreiden over de hele regio, onder leiding van het VK.

Mario Greco, Chief Executive Officer van de Groep, zegt in een toelichting: “Onze resultaten bevestigen de kracht van ons bedrijf, de flexibiliteit van onze mensen en de tijdigheodvan onze digitale strategie. We hielden ons bedrijf het hele jaar door volledig operationeel en onze acties onderstreepten ons sterke gevoel van sociale verantwoordelijkheid. We bleven dichter bij onze klanten dan ooit tevoren en hielpen hen verder dan onze contractuele verplichtingen, inclusief terugbetalingen en kortingen, het afzien van uitsluitingen voor pandemieën, aanpassen van de premies, opschorten van annuleringen en door met hen samenwerken om betalingsplannen te wijzigen.  

Hij vervolgt: “Ons bedrijf presteerde goed, met een sterke groei in zakelijke  verzekeringen. En we bleven uitvoeren conform onze strategische prioriteiten. Onze prestaties omvatten onder meer de vernieuwing van ons distributiepartnerschap met Deutsche Bank, de oprichting van Global Business Platforms om innovatie te stimuleren, en de Farmers-overeenkomst om MetLife’s schadebedrijf in de VS te verwerven, wat de basis legt voor verdere groei.”