Zurich Benelux ziet ruimte voor nieuwe marktpartij voor Accident & Health-verzekeringen

Net voor de zomer is Zurich Benelux gestart met Accident & Health-verzekeringen “Er is zeker ruimte voor een nieuwe speler op de Accident & Health-markt”, stellen Tom Berkhof, Senior Underwriter Benelux Accident & Health en Edwin Birkhoff, sinds maart van dit jaar Chief Underwriting Officer Benelux, in het deze week verschijnende Risk & Business Magazine. Daarbij baseren zij zich op een door Adrie de Viet voor Zurich uitgevoerd marktverkennend onderzoek. Zij zien zowel ruimte voor de bovenkant van de markt (het internationale segment), waar in ons land twee spelers dominant zij, als voor de middle market, die meerdere aanbieders kent.

Over de uitbreiding van het productenpalet met A&H zegt Edwin Birkhoff: “Het past in de eerste plaats bij de eerder dit jaar door onze CEO uitgesproken expansieplannen, naast onze bestaande activiteiten op het gebied property, liability, cyber, surety & financial lines. En, wat zeker niet minder belangrijk is, er is uit ons eigen onderzoek gebleken dat er bij makelaars en hun klanten behoefte is aan een extra speler op deze markt. Ik zie A&H dan ook als een mooie eerste aanvulling op ons bestaande productenpalet en een prima segment dat via het volmachtkanaal goed te bedienen is. Prettige bijkomstigheid is dat we hierbij gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring van een op dit gebied prominente marktpartij als Hienfeld”, aldus Zurich’s CUO, die als ander voordeel van de A&H-tekening noemt dat dit segment bijdraagt aan een zekere balans in de totale verzekeringsportefeuille. “Het is een minder volatiel product dan andere.”

Collega Berkhof zegt eveneens ruimte te zien voor een nieuwe speler op de A&H-markt, zowel aan de bovenkant van de markt als in het middle market-segment, een doelgroep waarin Zurich zich nadrukkelijker op wil gaan toeleggen. “Makelaars en provinciale assurantiekantoren willen in de huidige verhardende markt graag meer keuzemogelijkheden hebben. Het is tevens een product dat relatief easy to market is, ook voor het intermediaire- en volmachtkanaal, waarbij wij als Zurich bovendien kunnen profiteren van onze multinationale slagkracht. Bovenal is het mooie branche, omdat het hierbij om de verzekering van mensen/medewerkers gaat. Juist in deze tijd waarin het lastig is voor bedrijven om medewerkers binnen te halen en te houden, zien wij hierin groeimogelijkheden.”

Plannen op A&H-gebied

De ambitieuze plannen die Zurich Benelux heeft voor de gehele bestaande portefeuille zijn ook van toepassing op die in het nieuwe A&H-segment. “We hebben vanwege de positieve respons vanuit de markt nu al – nog geen half jaar na de start – een tweede underwriter aangetrokken in de persoon van Willemijn Schravezande (zie ook elders deze nieuwsbrief) , en streven ernaar binnen drie jaar de afdeling uit te bouwen naar vijf medewerkers in de Benelux”, vervolgt Berkhof.

In het interview kondigen Berkhof en Birkhoff aan zowel voor de grotere bedrijven als voor de middle market met een groot aantal producten op de markt te gaan komen. Daarbij noemen zij de ongevallenverzekering als eerste en daarna een zakenreispolis, beide polissen die Zurich volgend jaar ook op de Belgische markt wil introduceren. Verder wil Zurich ook WEGAS/WEGAM en SVW -producten gaan ontwikkelen, die zij volgend jaar wil introduceren, en met een evenementenverzekering komen. Bovendien bekijkt de verzekeraar de mogelijkheid om volgend jaar de levenmarkt te betreden .

Net als bij andere producten wil Zurich bedrijven ook op A&H-gebied enkele diensten aanbieden in de incident response-sfeer om hen bij een eventuele schade goed en praktisch te kunnen helpen om er snel weer bovenop te komen. ”Binnen vijf jaar willen we uitgegroeid zijn tot een volwaardige speler op de markt voor Accident & Health-verzekeringen”, besluiten Berkhof en Birkhoff resoluut.