Zurich Benelux wil komende vijf jaar omzet verdubbelen door verbreding klantensegment en distributienet en uitbreiding productenpalet

In vijf jaar tijd een (bijna) verdubbeling van de premieomzet van 266 miljoen euro in 2018 naar 500 miljoen euro in 2023: door middel van primair een organische groei en met een combined ratio van onder de 100%. Dat zijn de ambitieuze doelstellingen die CEO Dirk de Nil eerder deze maand heeft gepresenteerd aan de 160 medewerkers van Zurich Benelux, verdeeld over de vestigingen in Den Haag en Zaventem/Brussel.

In een interview in het binnenkort verschijnende digitale magazine van Risk & Business zegt hij die goals  onder meer te willen verwezenlijken door middel van een uitbreiding van de activiteiten op meerdere terreinen. “Hoewel de grootzakelijke markt ons speelveld blijft, zullen we de komende jaren onze reeds gestarte verbreding van het klantensegment richting  middle market versterkt voortzetten, wat in België een uitbreiding van ons marktpotentieel betekent met 30% en in Nederland zelfs met 50%.”

Mede met het oog daarop zal Zurich Benelux de komende jaren haar distributienet verder uitbreiden met nieuwe makelaars, provinciale assurantiekantoren en het volmachtkanaal. Ook sluit de verzekeraar andere, alternatieve distributiekanalen niet uit. “Zo zijn we in België al in gesprek met een aantal banken. Daarnaast gaan we ons huidige productenpalet verder verbreden met onder meer nieuwe businesslines  als Accident & Health, transport en cyber en gaan we vooral voor de middle market meer verzekeringsproducten aanbieden in combinatie met aanvullende diensten, zowel op preventief gebied als in de incident response-sfeer.”

Dirk De Nil staat sinds vorig jaar februari aan het roer bij Zurich Benelux. In het afgelopen jaar heeft hij het aantal medewerkers zien groeien van 130 naar 160. Ondanks de focus op winstgevendheid en een voorzichtig(er) acceptatiebeleid is de omzet (licht) gegroeid naar 266 miljoen euro, ongeveer gelijkelijk verdeeld over de sectoren brand, aansprakelijkheid en financial lines. Twee derde van de omzet komt uit Nederland, een derde uit België. Driekwart van de nieuwe business is afkomstig uit de middle market. “Een bewuste keuze omdat wij denken met onze producten en aanpalende services in een behoefte voorzien bij bedrijven in dit segment”, aldus De Nil.