Zorgen voor Duitse verzekeraars: Corona leidt tot meer verzekeringsfraude; 10% schadeclaims is dubieus

De Duitse verzekeraars vrezen dat de economische gevolgen van de Corona-pandemie leiden tot meer gevallen van verzekeringsfraude. “Er zijn aanwijzingen dat  tal van fraudeverdachte schadeclaims een link hebben met de Coronacrisis. De verzekeringsbranche is hierop voorbereid”, vertelde  Rüdiger Hackhausen, fraudedeskundige bij het Duitse verbond van verzekeraars GDV gisteren tijdens een marktbijeenkomst in Berlijn. Volgens hem doen Coronagerelateerde fraudeclaims  zowel in het particuliere als zakelijk segment voor.

Als voorbeeld noemde hij een inbraakclaim waarbij zomerkleding werd gestolen die nog niet in de verkoop hadden kunnen zijn. Daarnaast hebben volgens hem veel schadeclaims betrekking op (kostbare) elektrische apparaten zoals TV’s. Ook is er volgens hem vaker sprake van gelegenheidsfraude en maakt daarnaast de toenemende digitalisering het hen makkelijker om een ‘echt lijkende’ schadeclaim in te dienen, mede door fotoshoppen.  

 Onderzoek

Uit een marktonderzoek onder particulier en bedrijfsmatig verzekerden komt onder meer naar voren dat één op de tien schadeclaims dubieus is. Zes procent van de respondenten geeft ronduit toe  al eens eerder een schade te hebben gemeld die niet geheel of volledig ‘zuiver’ was en nog eens vier procent kent een voorbeeld van verzekeringsfraude van iemand anders.

Bij driekwart (77%) van de dubieuze schadeclaims liegt de claimant zijn verzekeraars voor  over een niet verzekerde schade, 17% schroeft het werkelijke schadebedrag op en 5% fingeert compleet een schadevoorval.De meeste verzekeringsfraude vindt plaats bij de AVP (37%), gevolgd door de inboedelverzekering (35%), reisbagageverzekering (28%),  auto(deels)cascoverzekering (18%), de WA-autoverzekering (17%) en de opstalverzekering (14%).  

Geen Kavaliersdelikt

Op de stelling “Verzekeringsfraude is een onbeduidend vergrijp (‘kavaliersdelikt’)’ antwoordde 82% met ‘nein’, 10% met ‘ja’ en de resterende 8% neutraal. Het onderzoek laat verder zien dat naarmate mensen ouder worden zijn verzekeringsfraude vaker afwijzen. Op de stelling ‘De verzekeraar meer laten betalen dan nodig is dupeert niet alleen het verzekeringsbedrijf maar ook alle klanten van die verzekeraar (‘hogere premie’)’antwoordt gemiddeld 69% van de respondenten bevestigend, 14%  ontkennend en 17% neutraal.  Bij jongeren tot 30 jaar is 51% het eens met de stelling en 22% oneens, bij 30- tot 50-jarigen is dat resp. 67.5 en 15,5%, bij 50-60 jarigen 74% resp. 10% en bij 60-plussers 83% resp 10%.

Op de stelling ‘Hebben jullie er begrip voor wanneer klanten bewust valse informatie verstrekken aan hun verzekeraar uit financieel gewin’, antwoord gemiddeld 13% bevestigend. Bij jongeren tot 30 jaar ligt dat percentage beduidend hoger als bij 50- en 60-plussers met 8% resp 9%. Van de 30- tot 39-jarigen heeft 16% hier begrip voor en bij 40- tot 49-jarigen 14%.