VS: Meer bedrijven in VS kopen cyberpolis; bijna 45% verhoogde de dekking

Bijna een derde (32%) van de zakelijke klanten van de Amerikaanse makelaars en verzekeringsagenten beschikt minimaal een of andere vorm van een verzekeringsdekking tegen het risico van cyberschade. Een half jaar geleden was dat nog 29% en vorig jaar april nog 25%., zo blijkt uit het halfjaarlijkse Cyber Insurance Market Watch Survey van The Council of Insurance Agents & Brokers (The Council), de brancheorganisatie van wie de aangesloten makelaars en verzekeringsagenten goed zijn voor 85% van de landelijke omzet uit bedrijfsmatige property & casualty verzekeringen. “Er is sprake van een langzame, maar gestage groeitrend die aan een aantal oorzaken kan worden toegeschreven. Bedrijven van elke omvang zijn zich in toenemende mate bewust van de impact van cyberrisico’s, het aanbod aan cyberverzekeringen is gegroeid en de premies zijn in de loop der tijd verlaagd”, aldus The Council.

Uit hetzelfde onderzoek komt verder naar voren dat in de afgelopen zes maanden 27% van de bedrijfsklanten voor het eerst een cyberverzekering heeft afgesloten, terwijl in dezelfde periode 44% de dekking van de bestaande verzekering heeft verhoogd en de resterende 56% de dekking op minimaal hetzelfde niveau heeft gehaald. Inmiddels heeft 76% van de bedrijven met een cyberverzekering een stand alone-polis. Dat sinds de start van het onderzoek in 2015 geen van de ondervraagde bedrijven bij de jaarlijkse renewals de dekking van de cyberpolis heeft beperkt, onderschrijft volgens The Council dat de verzekerde bedrijven waarde hechten aan hun cyberverzekering, zoal voorafgaande aan een eventueel cyberincident als erna.

Een andere uitkomst was dat het gemiddelde verzekerde bedrag per cyberverzekering in een half jaar is verdubbeld van $ 3 miljoen naar $ 6 miljoen. Van de ondervraagde bedrijven stelde iets meer dan de helft (54%) dat de premies voor cyberverzekeringen het afgelopen half jaar gelijk zijn gebleven; 15% meldde een premiestijging en 31% een premieverlaging. Vorig jaar oktober waren die percentages resp. 71,6%, 15,9% en 12,5% en vorig jaar april sprak 65,1% over premiestabiliteit, 34,9% over een premiestijging en niemand over een premieverlaging.

Volgens ruim vier van de vijf respondenten (81%) is er voldoende tekencapaciteit beschikbaar voor cyberrisico’s, terwijl nog eens 17% van mening is dat de verzekeringsmogelijkheden zijn verruimd het afgelopen jaar zijn verruimd. Wel zegt 42% van de bedrijven enige aanscherping van het acceptatiebeleid bij verzekeraars waar te nemen, maar een meerderheid van 58% dus niet. Vooral de higher risk classes of business als d e grotere metaalbedrijven, zorg- en financiële instellingen en de Fortuna 500-bedrijven zien een toename van nader onderzoek voor acceptatie. Verder is driekwart van de respondenten te spreken over de helderheid van de polisvoorwaarden, waardoor er duidelijkheid is over at er nu wel en niet gedekt is.

In het onderzoek is gevraagd naar de redenen voor aanschaf van een cyberverzekering. Risktransfer is zowel bij de grotere bedrijven (62,7%) als bij het MKB (35,6%) het voornaamste koopargument, al verschillen de percentages aanzienlijk. Bij de grotere komt hulp na een calamiteit (22%) op de tweede plaats, gevolgd door hulp bij risicovermindering (10,2%), contractuele verplichtingen (1,7%) en overige redenen (3,4%). MKB-ers noemen na risico-overdracht contract compliance als op een na belangrijkste reden (28,8%), gevolgd door hulp na een cyberincident (22%), hulp bij risicovermindering (3,4%) en andere oorzaken (10,2%). Het onderzoek wijst verder uit meer bedrijven zich bewust zijn van cyberrisico’s en er intern ook beter op zijn voorbereid. Daarin vervult het intermediair een prominente rol: 72% van de makelaars en verzekeringsagenten geeft aan er een strategische aanpak op na te houden met betrekking tot de marketing en voorlichting van cliënten met betrekking tot cyberrisico’s