VNAB Visie event Transport: Delen is het toverwoord in de logistieke sector

 

Alleen door samenvoegen van data en informatie en door samenwerking met branchevreemde partijen kun je de toekomst aan. Dit is volgens de sprekers tijdens het VNAB Visie event Transport, dat op 3 oktober jl. plaatsvond in Rotterdam,  de enige manier waarop bedrijven kunnen overleven. Ook de technologische ontwikkelingen op transport- en logistiekgebied gaan supersnel. Meer dan 100 branchegenoten waren aanwezig. Voor het eerst werd de app Handshake, waarmee in één oogopslag te zien is wie er aanwezig is en waarmee je heel gemakkelijk met elkaar in contact kunt treden.

 Het event telde vier gastsprekers. Bart Banning (Sector Banker Transport en Logistiek ABN AMRO) vertelde dat technologie en digitalisering het succes bepalen en dat 75% van de bedrijven in de Fortune 100 binnen vijf jaar zal verdwijnen. Digitale transformatie en ‘disruptive technology’ zetten businessmodellen op zijn kop. Logistiek is de verbinding met alle processen in de huidige maar vooral in nieuwe wereld. “Informatiestromen worden sturend”, aldus Banning, volgens wie de branche mensen nodig heeft die nieuwe technologieën om kunnen zetten in bestaande processen.“We hebben nu al te maken met tekorten. Hoe haal je de juiste mensen naar je bedrijf?Focus je op de koplopers, niet op de achterblijvers in deze traditionele sector”.

 Digitalisering, data-analyse en risicofinanciering

Marnix Krikke (Director Innovation and Human Captital Netherlands Maritime Technology NMT) sprak over de digitalisering op het water. “Er is altijd iemand verantwoordelijk ook als alles autonoom gaat”, aldus Krikke. “We zitten nu pas op de helft. In 2020 communiceren onvoorstelbaar veel apparaten met elkaar en zal de mens steeds meer naar de achtergrond verdwijnen door autonoom vervoer en autonoom varen. Het schip neemt zelf beslissingen, mogelijk gemaakt door sensoren, data en communicatiemogelijkheden. Dit gaat echt op korte termijn gebeuren, voorspelt Krikke, volgens wie autonoom varen zal leiden tot minder ongelukken.

 Harry Langevoort (Senior Managing Consultant IBM Watson) nam de zaal mee in de wereld van Watson Banking&Insurance. Gestructureerde en ongestructureerde data worden gekoppeld. Door zijn snelle rekenkracht kan Watson enorme  hoeveelheden data binnen no-time analyseren en conclusies trekken, met allerhande mogelijkheden voor verzekeraars en transportbedrijven. “Watson gaat schade-expertise rapporten lezen, leest medische rapporten en handelt automatisch claims af”, aldus Langevoort, die voorspelde  dat over 10 jaar zeven van de huidige tien verzekeraars zijn verdwenen door onder andere volledige digitalisering van alle processen.

 Tjerk van Dijk  (Director Insurance KLM, gaf aan dat KLM risico’s wil blijven financieren. “Wanneer er twee vliegtuigen boven een stad tegen elkaar vliegen zou er zo’n 4 miljard schade zijn. Aansprakelijkheidsvraagstuk speelt een grote rol. Welk type toestel? Door wie onderhouden? Eerst goed kijken wat er gebeurd is. Risicogebieden in kaart brengen en risk management adviezen, daar hebben we elkaar voor nodig. Om elkaar in de lucht te houden, is samenwerken het belangrijkst”, aldus Van Dijk. “Delen van risico -informatie met schadestatistieken, zodat je elkaar verder helpt. Verzekeraars ontvangen veel informatie van klanten, hoe kun je daar elkaar helpen?”  Marko van leeuwen van het Verbond van Verzekeraars pakte de handschoen op door aan te geven zich te willen inzetten om zakelijke schades te delen en eraan bij te dragen om informatie bij elkaar te brengen.