Vlucht vertraagd of geannuleerd? Praat met DAS via Google assistant

Is deze zomer je vlucht vertraagd, dan kun je dankzij juridisch dienstverlener DAS voortaan spraakgestuurd achterhalen of je recht hebt op vergoeding. Na het commando ‘Praat met DAS’ weten gedupeerde reizigers via hun Google Assistant in een paar stappen waar ze aan toe zijn. Met aanvullende informatie in hun mailbox kunnen ze vervolgens aan de slag om hun vergoeding te claimen bij de luchtvaartmaatschappij in kwestie.

Met de introductie van de assistent van DAS maakt DAS juridische dienstverlening verder toegankelijk.“Het is volgens de verzekeraar de eerste spraakgestuurde toepassing voor vluchtvertragingen en –annuleringen in Nederland. “Dat je bij vluchtvertraging of –annulering mogelijk recht hebt op een vergoeding, weet bijna iedereen wel. Maar hoewel er per maand duizenden reizigers een claim zouden kunnen indienen, doet maar een klein deel dat. Met deze toepassing zorgt DAS er voor dat je er snel achter bent of het in jouw situatie geldt én kun je het vervolgens eenvoudig regelen. Voor je de koffers eindelijk van de bagageband hebt geplukt, weet je bij wijze van spreken al waar je aan toe bent”, aldus Silvia Onos, Manager Innovatie bij DAS, volgens wie DAS juridische dienstverlening voor iedereen toegankelijk maakt.” Deze nieuwe technologie koppelt de juridische expertise van DAS aan snelle en soepele dienstverlening.”

Dienstverlening die past bij de nieuwe generaties

De introductie van spraakgestuurde dienstverlening past bij het vaker bieden van advies, tips en tools door DAS, aan zowel verzekerden als niet-verzekerden. Bovendien is het een van de manieren waarop DAS haar dienstverlening aanpast aan de nieuwe generaties. Eerder dit jaar introduceerde de juridisch dienstverlener samen met Gavin Legal als eerste in Nederland al juridisch advies via risk sharing. De samenwerking met het online scheidingsplatform uitelkaar.nl is een ander voorbeeld van de manier waarop DAS inspeelt op veranderende klantbehoeften.

Reizigers die vanaf een EU-luchthaven vertrekken of naar een EU-luchthaven vliegen met een luchtvaartmaatschappij uit de EU hebben onder bepaalde omstandigheden recht op compensatie als hun vlucht is vertraagd of wordt geannuleerd. De precieze compensatie hangt in geval van vertraging onder meer af van de mate van vertraging (minimaal drie uur) en van de afstand van de geboekte vlucht. Bij een annulering is onder meer relevant wanneer iemand op de hoogte is gesteld door de luchtvaartmaatschappij en of een mogelijke alternatieve route veel tijdverlies heeft opgeleverd. In beide gevallen speelt overmacht aan de kant van de luchtvaartmaatschappij ook een rol. De mogelijke vergoeding varieert voor vluchtvertragingen tussen de 250 euro en 600 euro en voor annuleringen tussen de 125 euro en 600