Verzekeraarstrouwe Nederlander kan 180 euro per jaar besparen op autoverzekering door over te stappen naar een ander

Nederlanders houden van besparen. Aan het einde van het jaar worden zorgverzekeraars en energieleveranciers uitgebreid vergeleken, om vervolgens over te stappen om euro’s te besparen. Deze jaarlijkse hype is opvallend genoeg niet aan de orde bij autoverzekeringen, zo blijkt uit onderzoek* van online verzekeraar Allsecur. Een Nederlander zit gemiddeld maar liefst 14 jaar bij dezelfde autoverzekeraar. Dit terwijl overstappen kan lonen – het kan een besparing van gemiddeld 180 euro** per jaar opleveren.

Hoe ouder de automobilist, des te loyaler men is. Nederlanders jonger dan 34 jaar blijven gemiddeld 5 jaar bij dezelfde autoverzekeraar, automobilisten van 65 jaar zijn soms tot wel 25 jaar bij dezelfde autoverzekeraar verzekerd. Een verklaring hiervoor kan zijn dat jongeren korter in het bezit zijn van een eigen auto.

Onwetendheid over maandelijkse premie
Net als het abonnement op de sportschool en de hypotheek, is de maandelijkse premie van de autoverzekering een terugkerende uitgave. Twee derde (66%) van de automobilisten weet niet precies wat zij maandelijks precies betalen aan premie, 20 procent hiervan heeft werkelijk geen idee.

Hoewel vrouwen volgens het Nibud bewuster met geld omgaan dan mannen, weet bijna driekwart (73%) van de vrouwen niet precies welk bedrag aan premie er maandelijks wordt afgeschreven van de bankrekening. Dit in tegenstelling tot mannelijke automobilisten, waarvan 40 procent precies weet wat er maandelijks voor de autoverzekering wordt betaald.

Bestuurders die wel weten wat zij maandelijks aan premie betalen, geven aan dat dit bedrag ruim 44 euro bedraagt. De maandelijkse premie voor een autoverzekering kan per persoon verschillen. Ron Adams, Brand Manager bij Allsecur, licht toe: “Bij veel verzekeraars wordt de premie bepaald aan de hand van algemene kenmerken zoals kenteken, leeftijd en schadevrije jaren. Wij berekenen echter de premie op basis van meer individuele kenmerken, waardoor we iedere klant een persoonlijke aanbieding kunnen doen. Het kan dus aantrekkelijk zijn om over te stappen en hierdoor tot wel 25 procent** te besparen per jaar.”
Helft Nederlanders nog nooit overgestapt
Dat Nederlandse automobilisten gemiddeld 14 jaar bij dezelfde autoverzekeraar zitten, wordt ondersteund door het feit dat bijna de helft (44%) nog nooit is overgestapt naar een andere autoverzekeraar. Opvallend is dat vrouwen (51%) hierin een stuk trouwer zijn dan mannen (36%).

Wanneer men toch de keuze maakt om over te stappen, is dit in meer dan de helft van de gevallen vanwege een beter aanbod (42%). Andere aanleidingen om over te stappen naar een andere autoverzekeraar is een stijging van de premie (23%) of het kopen van een andere auto (21%).