Verzekeraars sporen 10.000 fraudeurs op; ‘Lik-op-stuk’ voor honderden fraudeurs

Verzekeraars hebben vorig jaar liefst 10.001 fraudeplegers opgespoord, zo’n 20% meer dan in 2015 toen iets meer dan 8.000 verzekeringsfraudeurs tegen de lamp liepen. De fraudeaanpak wordt steeds effectiever, was er in 2015 nog vier onderzoeken nodig om één fraudeur te vinden; het afgelopen jaar gebeurde dat in één op minder dan drie onderzochte gevallen. Met de opgespoorde zaken bij in totaal 222.257 incidentonderzoeken was in totaal een bedrag van 83,4 miljoen euro gemoeid, wat neerkomt op gemiddeld 3.059 euro per verricht fraudeonderzoek, zo blijkt uit  jaarcijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond van Verzekeraars.

De verzekeringssector steekt veel tijd in het opsporen en aanpakken van fraude, zodat klanten niet onnodig meer premie betalen. Naar schatting betalen huishoudens enkele tientallen euro’s per jaar onnodig aan premie door oplichters die hun verzekeraar proberen te flessen, aldus het Verbond. Sinds afgelopen najaar hebben verzekeraars de mogelijkheid om hun interne onderzoekskosten via een vaste schadevergoeding direct te verhalen op de daders. Via deze zogenoemde directe aansprakelijkheidsstelling, een bedrag van 532 euro, hebben al 505 verzekeringsfraudeurs ‘lik-op-stuk’ gekregen.

Het Verbond verwacht dat dit aantal de komende jaren fors zal oplopen en noemt de directe aansprakelijkheidsstelling een ‘zeer goed middel’ om verzekeringsfraude óók in eenvoudige zaken te ontmoedigen. Andere middelen zijn royement, registraties op waarschuwingslijsten en uiteraard het terugvorderen van uitgekeerde bedragen. Van een fraudepleger wordt vrijwel altijd de aanvraag geweigerd of de polis beëindigd, maar met het vastleggen van de persoonsgegevens in het landelijk waarschuwingssusteem wordt ‘met gepaste zorg’ omgegaan: van de 10.001 ontdekte fraudeplegers werden er  minder dan een derde – 3.080 – extern geregistreerd.  Verzekeraars hebben 214 keer een bijzondere onderzoeksmethode ingezet conform de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek en in minder dan 1% van alle fraudezaken werd aangifte gedaan bij de politie.

Onderzoeken en trends

De verzekeraars voerden vorig jaar 27.257 incidentonderzoeken uit, waarbij 10.001 fraudeurs werden gepakt. Meer dan de helft van de vastgestelde fraudes (5.598 gevallen) vond plaats tijdens de aanvraagfase van verzekeringen. Deze vroegtijdige detectie is een grote kracht van verzekeraars. Het CBV signaleerde vorig jaar een aantal opvallende fraudevormen. Het centrum waarschuwde al eerder voor de ‘scooterfraude’, waarbij scooterrijders na een ongeval naast de materiële schade voor de scooter onterecht een fors bedrag claimden voor een jaar studievertraging. Momenteel ziet het CBV de trend dat steeds meer jongeren via een valse claim iets van de kosten van hun vakantie willen ‘terugverdienen’. In de eerste helft van 2017 verdubbelde het aantal valse claims in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar bij reisverzekeringen ten opzichte van het aantal incidenten in dezelfde periode in 2015 en 2016.

Aantal fraudemeldingen letselzaken verveertienvoudigd

Het CBV publiceert regelmatig waars chuwingen over opvallende fraudevormen. Deze signalen zorgen volgens het centrum voor extra alertheid bij verzekeraars. Na een waarschuwing over letselschade door het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit is het aantal incidentmeldingen  over frauduleuze letselzaken verveertienvoudigd. in de eerste zes maanden van dit jaar zijn 55 zaken bij het CBV gemeld met een gezameniijk bedrag van 1,7 miljoen euro. In dezelfde periode in 2016 waren dat er vier.