Verzekeraars kunnen door Coronacrisis tot 20% van hun merkwaarde verliezen

De 100 meest waardevolle verzekeringsmerken ter wereld zouden tot $ 100 miljard in waarde kunnen verliezen als gevolg van Covid-19, waarbij de sector een van de meest getroffen gebieden zal worden door de pandemie.Uit het laatste rapport van ‘Brand Finance Insurance 100 2020’ blijkt dat de verzekeringssector een potentieel verlies van 20% van de merkwaarde zou kunnen lijden.

“Covid-19 zal het komende jaar ongetwijfeld grote schade aanrichten aan de sector:   zowel financieel, aangezien merken die al flinterdunne marges hebben te maken krijgen met een grote schadelast,  als qua  reputatie als merken die weigeren Covid-19 schades uit te betalen  potentiële onherstelbare schade riskeren”, aldus het rapport.

David Haigh, CEO van Brand Finance, voegt eraan toe dat de pandemie de verzekeringssector ‘hard’ zal raken. “Sommige verzekeraarsmerken zouden het echter beter moeten doen wat hun marges betreft, waaronder brand- en ongevallenverzekeraars, aangezien er in deze branches minder schadeclaims worden verwacht tijdens de lockdown-periode”,

Ping An blijft veruit het meest waardevolle verzekeringsmerk ter wereld met een waarde van $ 60,6 miljard. Het wordt gevolgd door Allianz ter waarde van $ 24,8 miljard en China Life voor $ 23,6 miljard. Chinese merken domineren de lijst en nemen vijf van de top tien posities in.