Verzekeraar Ping An neemt koppositie Allianz over in Merkwaarde Top 100

 

De Chinese verzekeraar Ping An heeft de grootste merkwaarde van alle verzekeraars in de wereld, zo blijkt uit een onderzoek van Brand Finance dat een methode heeft om de waarde van merken in geld uit te drukken. Daarmee heeft de Chinese marktleider dat vorig jaar een netto winst boekte van $ 9 miljard de eerste plaats overgenomen van Allianz, het beste resultaat sinds 2003. De merkwaarde van Ping An wordt geraamd op $ 16,32 miljard, 29% hoger dan de 12,67 in 2016. De merkwaarde van Allianz liep met 7% terug van $ 16,3 naar $ 15,20 miljard.

Ping An heeft vorig jaar een netto winst geboekt van $ 9 miljard, het hoogste bedrag sinds 2003.  Aan dit succes loggen volgens Brand Finance meerdere factoren ten grondslag. “Ondanks een krimpende groei is de Chinese markt veel dynamischer dan de markten in de VS en West-Europa waar de meeste andere leidende verzekeraarsmerken hun hoofdkantoor hebben. Maar Ping An is meer dan een passieve profiteur van de macro-economische ontwikkelingen.  Het bedrijf is buitengewoon succesvol op het gebied van cross-selling gebaseerd op excellente kernproducten. Het bedrijf biedt een beperkt aantal gratis producten en diensten aan potentiële klanten via zijn online platform. Dit heeft goodwill gegenereerd en heeft de klantendatabase en daarmee de mogelijkheden tot cross-selling aanzienlijk verbreed. Daarnaast is Ping An de eerste Chinese financiële dienstverlener die de Net Promoter Score gebruikt om feedback van klanten te krijgen en de merkloyaliteit te verhogen”, aldus Brand Finance. “

Top-10:

  • (2) Ping An (China): $ 16,32 miljard/+ 29%;
  • (1) Allianz (Duitsland): $ 15,20 miljard/- 7%;
  • (3) China Life (China): $ 10,30 miljard/-4 %
  • (6) AIA (China): $ 9,88 miljard 7,3 miljard /+ 4%;
  • (4) AXA (Frankrijk: $ 9, miljard/+ 7%;
  • (7) Nissay (Japan): $ 8,71 miljard/+ 24%;
  • (9) Zurich (Zwitserland: $ 7,20 miljard/+14%;
  • (13) LIC (India): $ 6.81 miljard/+ 37%;
  • (5) MetLife: $ 6,62 miljard/- 12%;
  • (8) Allstate (VS): $ 6,3 miljard; 0 %

In geld uitgedrukt maakte Ping An de grootste groei door in vergelijking met 2016: met $ 3,65 miljard, gevolgd door Chubb ($ 3,6 miljard) en AIA ($ 2,5 miljard). De grootste dalers qua merkwaarde waren Allianz (met $ 1,23 miljard), Aviva ($ 1,18 miljard) en Cathay Life Insurance (met $ 1,1 miljard). Chubb was procentueel de grootste groeier qua merkwaarde: met 180%, gevolgd door PZU (67%) en Aegon (58%), NN had de twijfelachtige eer om de grootste daler te zijn: de merkwaarde liep met 48% terug. Twee andere grote dalers waren BUPA en Cathay Life Insurance met beide 33%.
In het onderzoek is ook gekeken naar de merkwaarde van verzekeraars per land. Die lijst wordt aangevoerd door de VS ($ 58,2 miljard/marktaandeel 21%). China neemt de tweede plaats in ($ 41,97 miljard/15%), Japan ($ 27, 89 miljard/10%), Duitsland ($ 23,47 miljard/9%), Zwitserland ($ 22,2 miljard/8%), Groot-Brittannië ($ 18,0/7%), Frankrijk ($ 12,27 miljard/4%), Hong Kong ($ 12,27 miljard /4%, Canada ($ 9,08 miljard/3%), Zuid-Korea ($ 8,02 miljard/3%) en anderen $ 40,33 miljard/15 %)

Nederlandse verzekeraars

In de Merkwaarde Top 100 van Brand Finance is Aegon de hoogst genoteerde Nederlandse verzekeraar. De maatschappij is met een merkwaarde van $ 2.84 miljard (was $ 1,75 miljard), een toename met 58%, gestegen van de 44e naar de 28e plaats. Op plek 76 staat Delta Lloyd, die in 2016 tien plaatsen hoger stond van $ 980,7 miljoen naar $ 910,9 miljoen. ASR is nieuw binnen gekomen in de Top 100 op de 84e plaats met een merkwaarde van $ 760,4 miljoen. Van alle Nederlandse verzekeraars maakte de grootste daling door: de merkwaarde daalde met 48 % naar $ C654,560 miljoen euro. NN komt van de 55e plaats en staat nu op de 93e plek

De volledige Top 100 is te vinden op http://brandfinance.com/images/upload/brand_finance_insurance_100_2017_locked.pdf.