‘Valentijns-onderzoek’ Allianz: Geliefde ontslaan is geen taboe voor veel ondernemers  

0


Liefde en ondernemen gaan lang niet altijd onvoorwaardelijk samen; als het niet werkt, gaat de zaak vaak voor. Bij ruim een kwart (26%) van de ondernemers met een relatie helpt de geliefde mee in het bedrijf. Toch moet diezelfde geliefde in meer dan de helft van de gevallen (55%) het veld ruimen als hij of zij het werk niet goed doet. Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van verzekeraar Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers, die niet geheel toevallig op Valentijnsdag (14 februari jl.) werd gepresenteerd.
Een minderheid (45%) van alle ondernemers vindt ontslag niet per se nodig bij tegenvallende prestaties. Zij kiezen voor een andere oplossing zodat de geliefde voor het bedrijf behouden blijft. Ondernemers uit het klein mkb zijn hierin loyaler aan hun geliefde dan zzp’ers. Bijna een op de drie (31%) van alle ondernemers kiest juist voor ontslag om daarmee zijn relatie te ontzien.

Mocht de geliefde toch (blijven) meehelpen in het bedrijf, dan geeft ruim een kwart van de ondernemers (26%) hem of haar een gelijkwaardige rol als directeur. Slechts 1% gaat nog een stap verder en benoemt zijn of haar geliefde tot directeur die boven hem staat. Werken voor je geliefde zal voor de meeste mensen een illusie blijven: maar liefst 72% van de ondernemers waarvan de geliefde niet in het bedrijf werkzaam is, zou zijn of haar geliefde überhaupt nooit aannemen. Klein mkb’ers (52%) hebben het vaakst hun geliefde in dienst.


Geliefde of niet: goed personeel weegt zwaar voor ondernemers. Niet voor niets maakt ruim de helft (52%) zich zorgen over het behouden en werven van personeel. Onder groot mkb’ers is zelfs driekwart hiervoor op zijn hoede. Bijna de helft (48%) maakt zich zorgen over een reorganisatie in de toekomst of het afstoten van personeel.

 

Laat een reactie achter