UK: Hogere kosten verzekeraars zetten druk op hoogte autoverzekeringspremies; Gemiddelde prijs stijgt met £ 5

De gemiddelde prijs die Brise automobilisten in het tweede kwartaal van dit jaar voor hun autoverzekering betaalden, steeg ten opzichte van het vorige kwartaal licht tot £419, zo blijkt uit de laatste Motor Insurance Premium Tracker van de ABI. De ABI waarschuwt al enige tijd dat het voor verzekeraars steeds moeilijker wordt om de stijgende kostendruk op te vangen, zoals hogere prijzen voor tweedehandsauto’s en duurdere autoreparaties.

De Tracker van de ABI is het enige onderzoek dat kijkt naar de prijs die consumenten betalen voor hun dekking, in plaats van naar de prijs die zij te horen krijgen. Uit de meest recente Tracker blijkt dat in het tweede kwartaal van 2022 de gemiddelde premie betaald voor particuliere autoverzekeringen  £ 419 bedroeg,  £ 5 (1,3%) meer ten opzichte van het vorige kwartaal. Dit is echter nog steeds £ 11 lager dan in hetzelfde kwartaal van 2021.

Hoewel het nog te vroeg is om het effect van de wijzigingen van de Financial Conduct Authority in de regels voor de prijsstelling van motorrijtuigen- en opstalverzekeringen, die op 1 januari 2022 worden ingevoerd, volledig te beoordelen, wijzen de indicaties op een toename van het verschil tussen de premies die moeten worden betaald voor enerzijds nieuwe verzekeringscontracten en die voor renewals. De gemiddelde premie die in het tweede kwartaal voor een nieuwe polis werd betaald, lag £ 129 hoger dan voor een polis die werd verlengd. De gemiddelde premies voor nieuwe polissen stegen met 3% tot £500 en de gemiddelde premies voor verlengde polissen stegen met 0,5% tot £371.

Zoals de FCA bij de invoering van de wijzigingen heeft gezegd, kan het effect van hun hervormingen van de prijsstellingsregels ertoe leiden dat sommige consumenten hogere premies betalen als zij voorheen profiteerden van aanzienlijke kortingen voor nieuwe contracten. Terwijl de autoverzekeraars de wijzigingen in de prijsstellingsregels van de FCA hebben doorgevoerd, hebben zij verder te maken gehad met stijgende kosten en problemen in de toeleveringsketen, waaronder het voortdurende wereldwijde tekort aan onderdelen, zoals,chips,   verergerd door de fall-out van de Covid pandemie en de Russische invasie van Oekraïne. De gemiddelde auto kan tot 3.000 halfgeleiderchips bevatten, en het tekort daaraan heeft gevolgen voor de reparatietijd van auto’s.

De stijgende prijzen van tweedehandsauto’s weerspiegelen deels de langere levertijden van nieuwe auto’s. De gemiddelde prijzen van tweedehandsauto’s zijn het afgelopen jaar met 30% gestegen (bron: Auto Trader). Andere oorzaken zijn duurdere reparaties, gekoppeld aan stijgingen van de kosten van grondstoffen zoals verf, aangezien steeds geavanceerdere voertuigen duurder te repareren zijn, een tekort aan geschoolde arbeidskrachten in de voertuigreparatiesector en vertragingen bij het verkrijgen van sommige reserveonderdelen verlengen in sommige gevallen de reparatietijd van voertuigen.

Callum Tanner, de ABI’s Manager, Algemene Verzekeringen, zegt in een toelichting: “Verzekeraars beseffen dat dit moeilijke tijden zijn voor veel huishoudens die te maken hebben met de stijgende kosten van levensonderhoud. Hoewel autoverzekeraars, net als veel andere sectoren, zelf te maken hebben met een hogere kostendruk, die steeds moeilijker op te vangen is, zullen ze er alles aan blijven doen om autoverzekeringen zo scherp mogelijk geprijsd te houden.”