Om het toezicht adequaat te kunnen uitoefenen in een veranderende samenleving en financiële sector, vraagt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) om enkele aanpassingen in de Nederlandse wetgeving. Deze wetgevingswensen staan in de jaarlijkse wetgevingsbrief die aan de ministers Kaag (Financiën) en Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen) is verzonden.
Laura van Geest (bestuursvoorzitter AFM): ‘Elk jaar inventariseren
wij de knelpunten die wij tegenkomen. De gewenste aanpassingen in de
regelgeving brengen wij onder de aandacht van de betrokken ministeries. Onze
wetgevingswensen vallen dit jaar onder drie thema’s: aansluiting bij Europese
wetgeving, slagvaardigheid en effectiviteit van toezicht en een gelijk
speelveld tussen toezichtterreinen. Zo kunnen we ons toezicht nog efficiënter
en effectiever vormgeven.”
Digitalisering,
internationalisering en verduurzaming zijn bepalende trends
Digitalisering, internationalisering en
verduurzaming zijn trends die zijn benoemd in de AFM strategie 2023 – 2026.
Deze trends ziet de AFM ook terug in nieuwe Europese wetgeving die weer in
grote mate bepalend is voor het AFM-toezicht. Digitalisering leidt tot nieuwe
Europese wetgeving zoals de Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCAR), de
Digital Operational Resilience Act (DORA) en de Artificial Intelligence
Regulation. Internationalisering van de financiële markten leidt tot kansen,
maar ook tot risico’s en uitdagingen. Verduurzaming heeft vanzelfsprekend ook
een grote impact op de financiële markten en het toezicht daarop. Nieuwe regelgeving
moet leiden tot betere informatie over duurzaamheidsrisico’s en -prestaties,
bijvoorbeeld door duurzaamheidsverslaggeving onder de aankomende Corporate
Sustainability Reporting Directive (CSRD).
Aansluiten bij Europese wetgeving
Om aansluiting te houden op de Europese
regelgeving vraagt de AFM aan de minister van Financiën onder andere om het
toezicht op (niet-)financiële verslaggeving een bestuursrechtelijke basis te
geven, in plaats van de huidige civielrechtelijke. Dit is van belang omdat naast
de financiële verslaggeving ook de nieuwe duurzaamheidsverslaggeving onder
toezicht van de AFM komt, en de AFM hiervoor hetzelfde
handhavingsinstrumentarium nodig acht als op andere terreinen dan het
verslaggevingstoezicht. Ook wil de AFM dat bij uitgevende instellingen toezicht
kan worden gehouden op de verslaggevingsvoorschriften over duurzame beleggingen
uit de taxonomieverordening, op basis van de Wet toezicht financiële
verslaggeving.
In verband met inwerkingtreding van de MiCAR verzoekt de AFM de handhavingsbevoegdheden
ten aanzien van cryptoactivadiensten onder de Wet handhaving
consumentenbescherming aan de AFM toe te kennen, net zoals dat bij financiële
diensten het geval is.
Slagvaardig en effectief toezicht houden
Om slagvaardiger en effectiever te
kunnen opereren, verzoeken wij de Minister van Financiën om samen met de AFM te
verkennen hoe we het handhavingsinstrument ‘toezegging’ kunnen uitbreiden. Bij
de toezegging belooft een onderneming haar werkwijze aan te passen om verdere
handhaving te voorkomen.
Daarnaast ervaart de AFM dat zij onvoldoende effectief toezicht kan uitoefenen
op uitbestedingen door financieel dienstverleners. De huidige wettelijke
uitbestedingsregels in het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen
zijn namelijk beperkt en dienen daarom te worden geactualiseerd.
Gelijk speelveld tussen toezichtterreinen
De AFM vraagt om het schrappen van de
driejaarlijkse toetsing van beleidsbepalers van ondernemingen op de
BES-eilanden. De meerwaarde van deze toetsing is beperkt en staat haaks op het
gelijke speelveld dat we willen bevorderen. Verder verzoekt de AFM aan de
Minister van Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen om een meldplicht voor
pensioenuitvoerders op te nemen in de Pensioenwet, als zij in gebreke blijven bij
het tijdig, duidelijk, correct en evenwichtig informeren van hun deelnemers.
Uitvoerders die zich hierover uit eigen beweging bij de AFM melden, worden nu
benadeeld. Het is voor de AFM belangrijk om een volledig beeld te hebben van de
kwetsbaarheden van de markt.
Wetgevingsbrief 2022: tipgeld en pseudokoop
Tenslotte vragen wij aandacht voor twee wensen uit de Wetgevingsbrief
2022. De AFM heeft daarin verzocht om een wettelijke grondslag te creëren voor
het toekennen van tipgeld aan melders van overtredingen op het gebied van
marktmisbruik. Ook wordt de AFM graag in staat gesteld tot ‘pseudokoop’: het
doen van testaankopen waarbij gebruik kan worden gemaakt van een fictieve
identiteit.
De wetgevingsbrief is
samen met de wensen van De Nederlandsche Bank door de ministers van Financiën
en Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen naar de Tweede Kamer gestuurd.