TVM-pilot toont verband aan tussen rijgedrag en schade; meeste onveilige situaties rondom het eigen bedrijfsterrein en op loslocaties

 

Er bestaat een verband tussen rijgedrag en schade. Ook blijkt dat een groot deel van de onveilige situaties zich afspeelt op of rond het eigen terrein van transportbedrijven en op loslocaties. Dat zijn twee conclusies die getrokken kunnen worden uit een pilot die TVM vorig jaar heeft gehouden waaraan is meegewerkt door 1.800 vrachtwagenchauffeurs en 28 transportbedrijven. De gespecialiseerde transport en logistieke verzekeraar spreekt van “een succesvolle pilot waarmee we, een jaar later en 20 miljoen kilometer verder, diverse interessante inzichten hebben opgedaan. Inzichten die kunnen helpen de veiligheid op de weg te vergroten.”

Een van de inzichten is dat er een verband bestaat tussen rijgedrag en schade. Op basis van de afstand, het aantal stops per 100 kilometer, het aantal chauffeurs dat per dag op een vrachtwagen rijdt, het aantal onveilige situaties per 100 kilometer, het cruisecontrolgebruik en uitrollen kan zelfs het schadebedrag per rit (dag) vrij nauwkeurig worden voorspeld. Uit de pilot blijkt dat een groot deel van de onveilige situaties op of rond het eigen terrein van transportbedrijven en op loslocaties plaatsvindt. Vermoedelijk zijn chauffeurs minder alert wanneer ze de verkeerssituatie goed kennen. Ook rotondes en stoplichten vallen op. Daarnaast zagen we veel onveilige situaties ontstaan door minder fatsoenlijk rijgedrag van chauffeurs en andere verkeersdeelnemers.

Onveilige locaties in Nederland

Op zeven locaties in Nederland vonden opvallend veel onveilige situaties plaats:

  • de Randweg Eindhoven (A67/A2)
  • de Kiltunnel/kruising A16 bij Dordrecht
  • de Midden-Brabantweg (N261) bij Tilburg
  • Knooppunt Het Vonderen (A2/A73) bij Echt
  • de Ring-Zuid (N7) bij Groningen
  • de Twenteroute (A18/N18) bij Varsseveld
  • de Brug Nijvelaar (A2) bij Den Bosch

Op deze locaties hebben (binnen een straal van drie kilometer) minimaal 40 vrachtwagens van minimaal 15 bedrijven meer dan 300 onveilige situaties of bijna-ongelukken geregistreerd. Op de Twenteroute, de Midden-Brabantweg en knooppunt Het Vonderen had dit waarschijnlijk te maken met wegwerkzaamheden. Op de andere locaties speelt de weginrichting een rol. Rijkswaterstaat is geïnteresseerd in de gegevens en gaat kijken naar mogelijke oplossingen.

Effect van de pilot

Met name in de periode oktober 2016 t/m januari 2017 is het aantal onveilige situaties met vrachtwagens die meededen aan de pilot veilig rijgedrag gedaald. Bij vrachtwagens met alleen een blackbox ging het om een daling van 17%, bij vrachtwagens met een dashboardcamera en eyetracker om 30%. “Coaching op rijgedrag lijkt dus effect te hebben en een dashboardcamera en eyetracker lijken te zorgen voor extra bewustwording.” Zoals gepland loopt de pilot op 30 juni af. De deelnemende transportbedrijven kunnen, indien gewenst, op eigen initiatief doorgaan met de systemen. TVM kijkt nu naar mogelijke vervolgprojecten die de schadelast verminderen en de transportveiligheid verbeteren.

Koersverandering TVM: focus op zakelijk transport en logistiek; afscheid van automotive, volmachten particulieren  

  TVM verzekeringen gaat zich volledig richten op het optimaal begeleiden en het innovatief verzekeren van het zakelijke transport en logistiek in Nederland, België en Luxemburg de Benelux.  “Dat doen we door de nieuwste technologische oplossingen en inzichten voor de zakelijke klanten te combineren, waarbij de persoonlijke benadering blijft bestaan. Zo blijven we dé full service-transportverzekeraar voor de zakelijke markt over weg en water”, aldus TVM, dat als uitvloeisel hiervan de komende jaren geleidelijk afscheid zal nemen van particuliere en autoverzekeringen en van volmachtkantoren. De samenwerking op volmachtgebied met de truckfabrikanten blijft wel bestaan en er is gekozen om door te gaan met het verzekeren van pleziervaartuigen en oldtimers.

“Als gevolg hiervan zullen enkele tientallen arbeidsplaatsen komen te vervallen. Daarnaast zullen nieuwe arbeidsplaatsen ontstaan door technologische innovaties, risicoanalyses, nieuwe diensten en big data-toepassingen. “Alles is erop gericht om de transportveiligheid van haar coöperatieve klanten nog verder te vergroten”, benadrukt TVM. De verzekeraar zal daarom inzetten op nieuwe bedieningsconcepten, meer diensten en producten ontwikkelen op het gebied van de totale logistieke dienstverlening en de operatie verder stroomlijnen.

Klanten van TVM zullen integrale (transport-) risicoanalyses krijgen aangeboden. Hierbij wordt data ingezet om de risico’s voor haar klanten beter te voorspellen, te voorkomen en te beheersen. Aanvullende diensten als continue educatie, voorlichting, juridische advisering en verzuimbegeleiding zijn daarbij van groeiend belang. “De wereld van het vrachtvervoer en bijbehorende logistieke activiteiten is sterk in beweging. Er gebeurt en verandert veel: van totale digitalisering tot zelfrijdende vrachtwagens en van platooning tot drones. Verzekeraars van deze innovatieve branche kunnen daarin niet achterblijven. TVM wil als belangrijke partij in dat dynamische landschap van het zakelijke vrachtvervoer een vooroplopende en betekenisvolle rol als marktleider blijven vervullen. We zijn dat ook aan de leden van onze coöperatie verplicht,” aldus Arjan Bos, bestuursvoorzitter van TVM.