TVM: 15 zware schademeldingen, één kanteling tijdens januaristorm

 

De zware storm zorgde op 18 januari jl. voor veel problemen op de Nederlandse wegen. In totaal waaiden 66 aanhangers en trucks om als gevolg van de extreem zware windstoten, soms met een snelheid tot bijna 140 kilometer per uur.

Ook bij Transportverzekeraar TVM kwamen bij de eigen alarmcentrale TVM assistance aanzienlijk meer schademeldingen dan gebruikelijk binnen. In totaal was er sprake van vijftien zware schademeldingen. In één geval ging het om een kanteling. De verwachting is dat het aantal schademeldingen als gevolg van de zware storm nog wel verder zal oplopen, maar hoofdzakelijk met kleinere schades.

Buitenlandse chauffeurs

TVM bevestigt dat het bij een groot deel van de incidenten met vrachtwagens ging om buitenlandse chauffeurs, die onvoldoende op de hoogte waren van de omstandigheden. Rijkswaterstaat adviseerde weggebruikers dringend om niet de weg op te gaan in de provincies waar het KNMI code rood had afgekondigd. In het kader van preventie zou TVM graag zien dat waarschuwingen van Rijkswaterstaat voor extreem weer, zoals bij storm en gladheid, voortaan ook in de Engelse taal verspreid worden, bijvoorbeeld via de matrixborden boven de snelwegen. “Op deze manier worden ook de internationale chauffeurs beter bereikt en doordrongen van de ernst van de situatie”, reageert Arjan Bos, CEO van TVM verzekeringen. De oproep van TVM werd in de dagen na de storm breed uitgemeten in de media en krijgt wellicht een concreet vervolg.

Overigens lanceerde TVM vorig najaar ter bevordering van de verkeersveiligheid al de zogenoemde Safety Deal ‘Vertrouwen op veiligheid’, in samenwerking met een aantal grote vervoerders en drogisterijketen Kruidvat. Het betreft een lijst met bindende afspraken die moeten bijdragen aan meer veiligheid in retail-transport.
Arjan Bos: “Er zit soms een natuurlijke spanning tussen de opdrachtgever die snel geleverd wil hebben en de chauffeur die met praktische problemen te maken heeft, bijvoorbeeld bij code rood. Wanneer een chauffeur aangeeft dat het niet verantwoord is om de weg op te gaan, moet dat door de transportondernemers en verladers gesteund worden. Dat is een van de wezenlijke aspecten in deze Safety Deal. Ik ben er voorstander van als er de komende jaren meer van dit soort afspraken komen tussen partijen in de transportsector. Ook deze Safety Deal draagt absoluut bij tot minder ongevallen en dus tot minder schade.“