Ton van der Wens (Van Oord) roept bij vertrek markt op met elkaar in gesprek te blijven

 

“Marktpartners persoonlijk kennen is  in dit vak gewoonweg een voorwaarde voor succes. Elkaar goed kennen zorgt nu eenmaal voor een betere samenwerking en voor loyaliteit en dat laatste vormt weer de basis voor continuïteit”. Dat zegt Ton van der Wens, de begin deze maand vertrokken insurance manager bij Van Oord in een exit-interview in het deze week verschijnende eerste nummer van het digitale magazine van Risk & Business in 2017. “Blijf met elkaar in gesprek en zoek in een open dialoog naar oplossingen. Mijn ervaring is dat je er dan altijd met  elkaar uitkomt, zowel bij het vinden van adequate verzekerings- en riskmanagementoplossingen voor het afdekken en verminderen van bedrijfsrisico’s  als bij de afhandeling van schadeclaims”, aldus Van der  Wens, die met name ‘de jeugd van tegenwoordig’ oproept eens wat meer van achter het bureau en computer vandaan te komen en de relaties vaker fysiek op te zoeken. “Drink er geregeld een kopje koffie of een biertje mee. Dat komt de samenwerking ten goede en daarmee uiteindelijk ook het eindresultaat voor alle betrokken partijen.”

Terugkijkend op bijna drie decennia als insurance manager zegt Van der Wens in het algemeen goed te spreken te zijn over de opstelling van en samenwerking met de verzekeringsbranche. “Vooral aan de acceptatiekant”, voegt hij er nadrukkelijk aan toe. “Ik ben van mening dat de deskundigheid van het personeel op de zakelijke verzekeringsmarkt sterk is toegenomen. Mede daardoor kunnen we veel risico’s  op de Nederlandse markt onderbrengen. Voor het afdekken van bovengenoemde risico’s zegt hij een voorkeur te hebben voor de Nederlandse verzekeringsmarkt. “Uit oogpunt van economie bevorderende overwegingen en vanwege de taal. Ook al spreek je je talen nog zo goed, nergens communiceer je zo makkelijk in als in het Nederlands, vooral bij onderhandelingen over dekking of bij een geschil over een schadeclaim.”

Beduidend kritischer laat Van der Wens zich uit  over  het in zijn ogen sterk veranderde schadebeleid bij meerdere verzekeraars. “Als je in mijn beginjaren als insurance manager een schade claimde,  werd er in het algemeen gekeken in hoeverre de schade kon worden vergoed. Met andere woorden: men keek vooral naar de mogelijke insluitingen. Vandaag de dag ligt de focus bij veel verzekeraars, de goede uitzonderingen daargelaten, op de uitsluitingen. Ook komt het voor dat een verzekeraar bij een schadeclaim bij het eerste gesprek al vergezeld wordt door een advocaat.  Mogelijk komt dat doordat schades complexer worden en de financiële belangen groter. En/of doordat de resultaten onder druk staan. Het is echter wel een groot verschil met vroeger.”

Ook is hij van mening dat de afwikkeling van schadeclaims in veel gevallen (veel) sneller kan dan in de praktijk vaak het geval is. “Ik heb net een schade afgehandeld waarvan de behandeling  zes jaar heeft geduurd, maar eigenlijk binnen drie jaar had kunnen worden afgewikkeld. De schadebedragen zijn in vergelijking met 2013 namelijk niet veranderd”, aldus Van Oord’s voormalige  insurance manager, die het aan de andere kant een positieve ontwikkeling noemt dat een aantal verzekeraars  een bepaalde tijdlimitering willen instellen om de schaderegeling te verkorten.” Het volledige artikel kunt u deze lezen via www.riskenbusiness.nl.

Andere artikelen

In de eerste 2017-editie wordt daarnaast aandacht besteedt aan  het Landelijk Register Gerechtelijke Deskundigen (LRGD), int) , dat dit jaar zijn 10-jarig jubileum viert (interview met LRGD-secretaris is mr Nico Keijser), en aan de asbestproblematiek (interview Marcel Haaksman, Dolmans Milieu Techniek), waarin onder meer wordt gesteld dat eden heldere communicatie rond asbest veel onrust en onnodige paniek kan voorkomen. Daarnaast zijn er artikelen over de whitepaper ‘ InsurTech en innovatie in de co-assurantiemarkt’, geschreven door  Daniel Koudijs (Baken Adviesgroep) en Fred de Jong (Adviesbureau Fred de Jong),  de Allianz Risk Barometer, een verslag van het eerste Dutch Removal Claims Event), de  ambitieuze plannen van het Register Coördinatie Fraudebeheersing (RCF),  een column van Friss over fraude en een blog van Bruce Verweij (Verweij & Hoebee) over het bijzondere karakter van een familiebedrijf.