Tips Reaal AOV om coronacrisis sterker uit te komen: ‘Werk aan jezelf tijdens verplichte quarantaine’

Ondernemers worden op dit moment zakelijk hard getroffen door de gevolgen van de coronacrisis. Ze moeten alle zeilen bijzetten om de eigen onderneming draaiende te houden. Andere zitten noodgedwongen thuis, zonder werk. Speciaal voor deze laatste groep zet Reaal AOV enkele tips op een rij over hoe je deze tijd kunt gebruiken om aan jezelf en je zaak te werken.

Pas op de plaats
Pim Hafkenscheid, eindverantwoordelijk voor AOV bij Reaal: “De coronacrisis hakt er bij ondernemend Nederland stevig in. Of je nu overuren draait in de zorg of juist veel minder werk hebt door het wegvallen van opdrachten, het coronavirus overheerst de dagelijkse werkzaamheden bij iedereen. Speciaal voor ondernemers en zelfstandigen die nu noodgedwongen een rustigere periode doormaken zet Reaal AOV een paar tips op een rij. Deze tips kunnen ter inspiratie dienen om de huidige situatie te gebruiken om jezelf mentaal te versterken en daarmee je bedrijf voor te bereiden op de periode na de crisis.”

Tips voor thuis
De volgende tips zijn tot stand gekomen na een inventarisatie van de Reaal-businesspartners: Ascender, Ondernemenplus en het Ondernemersklankbord:

  1. Houd contact! Zowel met je team en personeel als met je klanten of opdrachtgevers. Maak bijvoorbeeld een beeldbel-afspraak met een klant waar je leuke dingen voor hebt gedaan of met wie je samen succesvol bent geweest. Wat zou je voor elkaar kunnen betekenen? Nu en na deze periode.
  2. Benut de tijd om zaken bij te werken, onderhoud te plegen en diensten, producten en/of processen te verbeteren. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Maak een overzicht van de plannen die je had voor de coronacrisis en kijk wat je daar nu al aan kunt doen.
  3. Laat je inspireren door nieuwe initiatieven, bijvoorbeeld door een webinar over creativiteit en succes te bekijken of een podcast te luisteren van andere inspirerende ondernemers.
  4. Ruim je werkplek of bureau goed op: een opgeruimde omgeving geeft ook weer ruimte in jouw hoofd voor nieuwe ideeën. Opschonen draait niet alleen om opruimen of weggooien, maar vooral ook om keuzes maken.
  5. Hoe moeilijk deze tijd ook is. Blijf aandacht geven aan het versterken van jouw veerkracht. Optimisme is daarbij een belangrijke eigenschap. Probeer toekomstgericht te blijven, zeg tegen jezelf: dit gaat voorbij en we doen dit samen. Als je last hebt van negatieve gedachten probeer dan van mindset te switchen door iets te gaan doen waar je positieve energie van krijgt en praat met iemand die een goed klankbord voor je kan zijn.
  6. Onderhoud jouw actieve coping skills: als je gewend bent om oplossingsgericht te handelen, blijf dit doen. Doorbreek het ritme van de thuiswerkdag door iets leuks te organiseren voor jezelf. Focus je op waar jouw invloed ligt.
  7. Het is ook een tijd van bezinning. Ben je gelukkig in wat je doet (voor de crisis)? Past je eigen rol in je bedrijf nog bij jou? Wat zou je anders willen aanpakken? Aan welke kwaliteiten en vaardigheden zou je nu kunnen werken om straks met hernieuwde energie door te gaan? Bespreek dit met een bekende of schakel eventueel een coach in.
  8. Ondernemers zijn vaak veel bezig met het hier en nu. De waan dan de dag overheerst. Benut nu deze tijd die je ongewild krijgt om je koers, missie en doelen onder de loep te nemen.
  9. Bereid je voor op de (her-)start van je bedrijf. Wat zou je kunnen doen om zo snel mogelijk zaken weer op de rit te krijgen? Waar wil je je focus opleggen?
  10. En erg belangrijk: vraag om hulp als je vastloopt. Of het nou over praktische zaken gaat m.b.t. je onderneming, of over mentale vraagstukken. Je hoeft het niet alleen te doen!

Voor tips over financiële ondersteuning verwijst Reaal naar de Rijkoverheid