Technologische ontwikkelingen zorgen voor veranderende risico’s voor aansprakelijkheidsverzekeraars

Technologische ontwikkelingen zetten de wereld op zijn kop en zorgen voor veranderende risico’s voor aansprakelijkheidsverzekeraars. Zij moeten iets met deze ontwikkelingen, of ze dat nu willen of niet. Hun taak is een oplossing te bieden voor de lacune die ontstaat tussen de behoeften van de klant en de huidige aansprakelijkheidsverzekering. Dat is de belangrijkste conclusie van het deze maand verschenen paper ‘Innovatie en aansprakelijkheid – Van impactvol naar kansrijk van het Verbond van Verzekeraars. De paper moet richting geven aan de discussie over de gevolgen van de voortschrijdende technologie voor aansprakelijkheidsverzekeringen. Denk aan vragen als ‘Wie is er aansprakelijk voor de zelfrijdende auto? en ‘Wie is aansprakelijk voor de schade die ontstaat doordat een 3D-geprint product niet goed werkt?

In het paper zet het Verbond een aantal technologische ontwikkelingen op een rij die impact hebben op aansprakelijkheidsverzekeringen. Door kunstmatige intelligentie vindt bijvoorbeeld een verschuiving plaats van menselijk naar technologisch falen. De opkomst van de deeleconomie zorgt voor een verschuiving van bezit naar gebruik, terwijl veel avp’s juist uitgaan van bezit. Schade aan zaken die een verzekerde heeft gehuurd of geleend is meestal niet of beperkt gedekt. Andere ontwikkelingen zijn de opkomst van smart industry en drones.

Beoogd doel

Doel van het paper is niet om verzekeraars pasklare oplossingen te bieden, zegt Marieke Beugel, beleidsadviseur bij het Verbond en auteur van het paper: “We willen verzekeraars vooral bewust maken van deze thema’s en de dialoog over dit onderwerp aangaan.” Dat is nodig, want verzekeraars ‘lijken van nature afwachtend. Zij volgen vaak jurisprudentie en kijken aan de hand hiervan of producten en voorwaarden aanpassing nodig hebben ’, zo staat in het paper. “Deze trend wil het Verbond keren: we willen een sector zijn die proactief is en meedenkt. Technologische ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart en kunnen grote impact op aansprakelijkheidsverzekeraars hebben. Verzekeraars zullen hier, of ze willen of niet, in hun praktijk mee te maken krijgen. Ze zullen dus met de ontwikkeling mee moeten Het is dan ook zaak voor verzekeraars zich hiervan bewust te zijn en hiermee aan de slag te gaan.”

Een an ander past volgens het Verbond in het middellangetermijnbeleid van de branche. “Verzekeraars stellen zich maatschappelijk en ondernemend op. Met andere woorden: door in te spelen op deze nieuwe vraagstukken pakken verzekeraars hun maatschappelijke rol. Ze bieden immers een oplossing voor de lacune dit ontstaat tussen de behoeften van de klant en de aangeboden aansprakelijkheidsverzekeringen. Daarmee werken ze tegelijk aan een gezonde sector, zijn ze ondernemend – bijvoorbeeld door nieuwe producten aan te bieden. Doen verzekeraars dat niet, dan zal een andere partij de handschoen wel oppakken.”  Om de noodzakelijke bewustwording in de branche ging het Verbond eind vorig jaar al  met aansprakelijkheidsverzekeraars in debat naar aanleiding van een eerste versie van het paper. Tijdens die sessie bleek dat verzekeraars op dit moment nog met veel vragen zitten, zegt Beugel. “Maar er kwamen ook enkele suggesties uit naar voren. Zoals een nieuwe wettelijke categorie risicoaansprakelijkheid: techniek.” Het platform Aansprakelijkheid van het Verbond gaat de uitkomsten van deze sessie verder uitwerken en een plan van aanpak opstellen.

Kansen en bedreigingen

In de paper  wordt benadrukt  dat technologische ontwikkelingen zowel kansen als bedreigingen opleveren voor verzekeraars. “Kansen in de vorm van nieuwe wensen en behoeften van de klant waar verzekeraars op moeten willen en kunnen inspelen. Denk aan nieuwe producten, nieuwe verdienmodellen, uitbreiding van bestaande producten en allerlei andere creatieve varianten. Daarbij is de huidige markt zo divers dat iedere verzekeraar zelf kan bepalen of en hoe hij de geboden kansen grijpt. De technologische ontwikkelingen zorgen ook voor bedreigingen. Discussies over dekking, klanten die tussen wal en schip vallen. Passen de huidige producten nog wel bij de behoeften van de klant? De genoemde ontwikkelingen zorgen voor verschuivingen in aansprakelijkheid en nieuwe risico’s. Het is aan de sector om deze, zo op het eerste oog, bedreigingen om te zetten in kansen!”, aldus het Verbond.

De volledige paper ‘Innovatie en aansprakelijkheid – Van impactvol naar kansrijk’ is hier te downloaden:  https://www.verzekeraars.nl/verzekeringsbranche/publicaties/Publicaties/Technologische%20ontwikkelingen%20en%20aansprakelijkheid.pdf.